Gecanceld

Bianca Handgraaf 23 september 2024
“Op de avond dat Athena voor mijn ogen sterft, vieren we haar televisiedeal met Netflix."
June, een beginnend schrijfster, die maar steeds geen poot aan de grond krijgt, is getuigen van de dood van haar vriendin, de succesvol geworden Athena. En wat doet ze als ze na de dood van Athena in de werkkamer een bijna voltooid manuscript ziet liggen? Heel eenvoudig, ze pikt het in en bewerkt het in haar eigen woorden, laat het onder haar naam uitgeven en wordt alsnog succesvol. Prachtig plot van het boek Yellowface geschreven door F. Kuang zou je zeggen maar desondanks komen we hier en daar te veel herhaling tegen.

Thema’s als jaloezie, de uitgeverswereld, succesvol zijn, gecanceld worden, eenzaamheid komen allemaal in dit verhaal terug. De hoofdpersoon June snakt naar erkenning en naar meer mensen om zich heen maar dat laatste wordt steeds moeilijker als er een hetze op social media tegen haar wordt gevoerd en ze ontmaskerd wordt vanwege plagiaat.

De hoofdstukken over de moeilijkheden die ze krijgt na uitgave van haar boek duren soms erg lang en bevatten herhalingen. Vooral het deel van het boek waarin ze gecanceld wordt. De titel van het boek en de bijbehorende gele kaft zijn wel heel goed gekozen. June is wit maar doordat ze een boek schrijft over China vinden lezers dat zich voordoet als iemand uit Azië, waardoor ze heel wat kritiek over zich heen krijgt.

De uiteindelijke wending van het verhaal lijkt nogal vergezocht. June denkt zelfs dat Athena, die toch echt voor haar ogen is gestorven, op social media weer tot leven is gekomen. Ze begint bijna paranoia te worden. Het positieve is dat June er weer bovenop denkt te komen door een nieuw verhaal te gaan schrijven over cancelen en gecanceld worden. Het zou het verhaal kunnen zijn dat is uitgegeven onder de titel Yellowface…..

Kortom, een intelligente roman, veel om over door te denken zoals de hunkering naar succes, de bedreigingen die de schrijfster daardoor krijgt, de vooroordelen die bij mensen ontstaan en de hetze die tegen de hoofdpersoon wordt gevoerd. De moeite waard om te lezen? Jawel maar de herhalingen in het boek moet je dan wel voor lief nemen.

Meer recensies van Bianca Handgraaf