Zeer waardige opvolger van Leegland

Bianca 08 februari 2024
Zonderland is het vervolg van Leegland en maakt deel uit van een trilogie, waarvan het laatste deel nog moet verschijnen. Het was alweer een tijdje geleden dat ik Leegland had gelezen, maar dat was niet erg, want Marjan Brouwers heeft op een heel natuurlijke manier de gebeurtenissen uit het eerste deel in het verhaal weten te verweven, zodat je al snel weer weet hoe het ook alweer zat.
We volgen drie personages, Senna, Eva en Dion, en door de spannende korte hoofdstukken en wisseling in de perspectieven is het boek ontzettend moeilijk weg te leggen. Ik wilde steeds weten hoe het de personages verging, dus ja, nog maar een hoofdstukje, en nog één, en vooruit, nog ééntje dan!

Senna is weer haar geweldig stoere zelf, Eva wordt voor een duivels dilemma geplaatst en Dion uit de Amsterdamse Archipel sluit je ook meteen in je hart. De verhaallijnen komen gedurende het boek bij elkaar en staan vernuftig met elkaar in verbinding. Dit alles in een dystopische setting die zomaar in een niet al te verre toekomst zou kunnen plaatsvinden.
Het verhaal bouwt op naar een explosief einde, met een mooie afronding voor dit boek, maar waarna je wel meteen wilt weten hoe het de personages verder zal vergaan. Gelukkig staat bij het slotwoord dat de auteur al bezig is met het schrijven van Anderland, het derde en afsluitende deel van deze trilogie. Ik ben heel benieuwd!

Meer recensies van Bianca