Geweldig geschreven!

Bianca Terlouw 09 oktober 2024
“Een roman over een alcoholverslaafde moeder.” Moeder Ria, 1970 ‘Mijn kinderen zijn mijn alles, ik doe mijn best om alles draaiende te houden, ook als ik koppijn heb en misselijk ben. Tussen de bedrijven door moet ik mijn kleine jongen bezoeken in het ziekenhuis. Ik hoop dat hij mee naar huis mag, hoewel de zorg voor me meissies al zwaar genoeg is. Als het me te veel wordt, ben ik blij dat Jacob er is. Me meissies, de liefde en de drank. Ik houd van hen alle drie ... als er maar genoeg wodka en bier in huis is.’ Jasmijn (6), 1972 ‘Mama heeft vaak hoofdpijn en soms moet ze spugen, dan help ik haar. Ik pas ook op mijn zusje. Dat kan ik best, als oom Jacob ons maar met rust laat. Mama drinkt biertjes met hem en dat andere, dat op water lijkt. Er komt weleens een mevrouw met ons praten. Mama zegt dat we haar moeten vertellen dat alles goed gaat. Mijn mama is de aller, allerliefste mama. Ik hoop dat ze een brood koopt, alles is op. Er is alleen nog ranja. Waar mijn papa is weet ik niet.’
Wat vond ik ervan?
Wat een geweldig boek!!! Ik kon het niet wegleggen. Het verhaal neemt je mee met een aan drank verslaafde moeder en haar kinderen. Een deel wordt verteld vanuit de moeder en een deel vanuit de dochter van 6. Hoeveel de moeder ook van haar kinderen houdt, het lukt haar niet om voor de kinderen te zorgen. Een confronterend verhaal wat makkelijk leest zonder te zwaar te zijn. Echt een must read wat mij betreft!!! Gebaseerd op herinneringen uit de vroege jeugd van de schrijfster, aangevuld met fictie.

Meer recensies van Bianca Terlouw