Lezersrecensie
Te laat valt voor Mia het masker van M
Auteur: Thysia Huisman, voormalig model.
Pas na twintig lange jaren vindt ze de moed om haar verhaal te vertellen. Een sprookje dat een beproeving werd beschrijft ze in haar debuutroman Close-Up.
In dit autobiografisch verhaal (deels naar waarheid - deels fictie) bewijst Thysia volgens mij dat ze kan schrijven. Haar taal is heel toegankelijk en spitsvondig. De rechttoe, rechtaan schrijfstijl heeft soms iets rauws maar komt daardoor heel eerlijk over. Ze tekent als het ware de gevoelens van de personages doorheen de gedachtengang, maar meer nog door de manier waarop ze korte, veelzeggende zinnen toevoegt. Het maakt het boek visueel, alsof je naar een film kijkt. Ze weet goed spanning op te bouwen door het verhaal af te wisselen met ondervragingen op het politiebureau en flash-backs, die niet als storend overkomen maar het verhaal soms vaart geven om dan weer te vertragen. Het krijgt hierdoor iets ritmisch, alsof het meedeint op de muziek uit de jaren negentig, waarin het verhaal zich afspeelt. Muziek is voor Mia als een vluchtweg en speelt een belangrijke rol in haar jonge leven. De schrijfster refereert regelmatig naar songs bij bepaalde passages, die vaak treffend gekozen zijn.
Door de subtiele ontrafeling begrijp je waarom Mia bepaalde beslissingen neemt en merk je dat vooroordeel vervaagt en groeit het besef dat het aan de zijlijn altijd een stuk gemakkelijker is.
Op 21 jarige leeftijd ontvlucht Mia het ouderlijke huis. Het voelt er alsof ze gevangen zit in een keurslijf. Ze wil vrij zijn en ruilt het plattelandse Enschede voor de Rotterdamse grootstad in de hoop dat ze daar zichzelf terugvindt. Ze trekt in bij haar hartsvriendin Gabrielle. Het Amsterdamse nachtleven slorpt haar op en als ze de fascinerende, oudere M ontmoet voelt ze zich voor het eerst 'gezien'. Zijn levenslust werkt aanstekelijk en zijn charmes maken haar als het ware 'onwillig'. Stilaan leert ze de duistere wereld van de wallen kennen waar M zich 'de man' en eerder een weldoener waant. De confrontatie met de harde wereld van gedwongen prostitutie en vrouwenhandel is bikkelhard.
Té laat valt voor Mia het masker van M en beseft ze dat zijn leven een aaneenschakeling is van geheimen en leugens en dat de vaderlijke schouder die ze in hem vond, een valstrik is.
Pas na twintig lange jaren vindt ze de moed om haar verhaal te vertellen. Een sprookje dat een beproeving werd beschrijft ze in haar debuutroman Close-Up.
In dit autobiografisch verhaal (deels naar waarheid - deels fictie) bewijst Thysia volgens mij dat ze kan schrijven. Haar taal is heel toegankelijk en spitsvondig. De rechttoe, rechtaan schrijfstijl heeft soms iets rauws maar komt daardoor heel eerlijk over. Ze tekent als het ware de gevoelens van de personages doorheen de gedachtengang, maar meer nog door de manier waarop ze korte, veelzeggende zinnen toevoegt. Het maakt het boek visueel, alsof je naar een film kijkt. Ze weet goed spanning op te bouwen door het verhaal af te wisselen met ondervragingen op het politiebureau en flash-backs, die niet als storend overkomen maar het verhaal soms vaart geven om dan weer te vertragen. Het krijgt hierdoor iets ritmisch, alsof het meedeint op de muziek uit de jaren negentig, waarin het verhaal zich afspeelt. Muziek is voor Mia als een vluchtweg en speelt een belangrijke rol in haar jonge leven. De schrijfster refereert regelmatig naar songs bij bepaalde passages, die vaak treffend gekozen zijn.
Door de subtiele ontrafeling begrijp je waarom Mia bepaalde beslissingen neemt en merk je dat vooroordeel vervaagt en groeit het besef dat het aan de zijlijn altijd een stuk gemakkelijker is.
Op 21 jarige leeftijd ontvlucht Mia het ouderlijke huis. Het voelt er alsof ze gevangen zit in een keurslijf. Ze wil vrij zijn en ruilt het plattelandse Enschede voor de Rotterdamse grootstad in de hoop dat ze daar zichzelf terugvindt. Ze trekt in bij haar hartsvriendin Gabrielle. Het Amsterdamse nachtleven slorpt haar op en als ze de fascinerende, oudere M ontmoet voelt ze zich voor het eerst 'gezien'. Zijn levenslust werkt aanstekelijk en zijn charmes maken haar als het ware 'onwillig'. Stilaan leert ze de duistere wereld van de wallen kennen waar M zich 'de man' en eerder een weldoener waant. De confrontatie met de harde wereld van gedwongen prostitutie en vrouwenhandel is bikkelhard.
Té laat valt voor Mia het masker van M en beseft ze dat zijn leven een aaneenschakeling is van geheimen en leugens en dat de vaderlijke schouder die ze in hem vond, een valstrik is.
1
Reageer op deze recensie