Slowwww burn

Blinablumebooks 19 april 2024

Enemies to friends to lovers, Slow Burn, Kobo Plus boek

Sal heeft een professionele voetbalcarrière en krijgt oud voetbaltalent Reiner Kulti als nieuwe trainer. Ze adoreerde hem als klein kind, hij was haar inspiratie om zich verder te pushen in voetbal. Maar wanneer hij haar trainer is, valt hij toch wel wat van zijn voetstuk af. Hij observeert, maar geeft geen adviezen, is nors en afstandelijk naar iedereen toe, … Ze zet hem op een gegeven moment dan ook op zijn plaats. Waardoor hij wel actiever mee doet bij de trainingen, maar of dat nu een voordeel voor haar is …

Het verhaal bouwt zich heeeeel langzaam op. Van adoratie, naar bepaalde teleurstelling op een afstand, naar regelrechte ‘professionele vijandigheid’ tot ze komen bij een vriendschapsband, hij noemt haar zelfs zijn beste vriendin. Zij is dan ook degene die hem niet met gouden handschoentjes aanpakt. Zij en haar dierbaren verdienen respect en bovenal is Kulti ook maar een mens (hoewel het wel even duurde voor ze hem op die manier kon zien haha), dus waarom zou ze hem anders behandelen. Ze leert hem beetje bij beetje beter kennen. Ze hebben ook een speciale manier van met elkaar omgaan, er is voldoende banter in het verhaal aanwezig om dat aan te tonen. Hun ‘koosnaampjes’ voor elkaar zijn ook hilarisch, vooral Sal kan er wat van haha (denk aan bratworst of Schwarzwalder torte). Geleidelijk aan zie je de dynamiek tussen hun veranderen, Kulti begint haar met andere ogen te bekijken, het zijn maar subtiele dingen, maar het is er zeker!

Door het single perspectief volg je vooral Sal haar gedachtengang en blijft Kulti ook wat mysterieus en afstandelijk voor de lezer, maar toch zie je hem zich langzaam openstellen voor haar (op zijn manier), waardoor ook zijn voorkomen verzacht. Hij is beschermend als het op haar aankomt, maar wilt ook dat ze het beste in haarzelf naar boven haalt. Kulti zegt niet veel, geeft aan weinig woorden genoeg, maar als hij iets zegt dan is het boenk erop. Daarnaast wringt hij zich gewoon in haar leven binnen of ze het nu wilt of niet.

De zeeerrr langzame verschuiving in hun relatie doet geen afbreuk aan het verhaal, het is zo goed opgebouwd dat je niet het idee hebt van hoelang gaat dit hier nu nog duren voor ze een stapje verder gaan. Het verhaal is gewoon mooi zoals het is, de focus ligt dan ook op persoonlijke groei. Maar wil je een verhaal met veel spice en smut, dan is deze niet het boek dat je als volgende moet lezen. Ook de lange hoofdstukken zijn een klein minpuntje omdat ik graag stop op het einde van een hfdst en een lang hfdst houdt me soms tegen om er nog snel eentje te starten.

Wat ik ook leuk vind aan het verhaal dat je een beetje inzicht krijgt in het leven van een vrouwelijke/mannelijke professionele voetbalster, maar ook gewoon een persoon die in de spotlight staat en de gevolgen ervan. Wat ze te verduren krijgen, dat er toch nog verschil is tussen de verschillende seksen, de concurrentie in het team onderling en nog veel andere dingen.

Eindconclusie : minieme minpuntjes, maar over het algemeen een heel aangename read met veel mooie leesmomentjes!

Dankjewel @aprilbooks.nl voor het recensie-exemplaar!

Meer recensies van Blinablumebooks