Verrassende feelgood

Blinablumebooks 28 januari 2022
Ben en Alex zijn 2 vrienden die grootse plannen hadden tijdens hun studietijd. Corona strooit echter roet in het eten. Door lockdown en bijhorende maatregelen beleven ze hun studententijd op een andere manier. Knuffelcontacten, bubbels, anderhalve meter afstand, geen nachtleven en online lessen is niemand onbekend.

Het verhaal start met een proloog die zich afspeelt voor de hele Covid pandemie, waarna er een tijdsprong is naar einde 2020. Beiden jongens zitten nu samen op een studio. Alex zijn relatie loopt af en Ben komt tot de ontdekking dat hij misschien toch wel meer dan vriendschappelijke gevoelens voor Alex heeft. Hij wilt echter hun vriendschap niet zomaar op het spel zetten en pakt het dus heel voorzichtig aan.

Alex en Ben zijn 2 schatjes. Zo lief en rustig. Goed op elkaar afgestemd. In eerste instantie zijn ze echt beste vrienden die niet schuwen om de ander eens te knuffelen of zo. In de loop van het verhaal verandert hun relatie van vriendschap naar meer. Alles lijkt vlot te verlopen, maar bepaalde gebeurtenissen zorgen voor een moeilijkere periode. Niet alleen voor hen samen maar in het bijzonder voor Alex. Ze zullen moeten aantonen dat hun relatie sterk genoeg is om die woelige wateren te doorzwemmen.

De hoofdstukken zijn niet te lang en verlopen gemoedelijk. Er wordt ruim de tijd genomen om alles goed te beschrijven en de relatie te laten ontwikkelen. Het is een echte slowburn en geschreven in hij-vorm (wat altijd een beetje opletten is bij een verhaal met 2 mannelijke hoofdpersonages). We volgen Ben zijn perspectief en heel af en toe ook eventjes Alex. In de eerste helft van het verhaal is het een echte feelgood, maar in het tweede deel neigt het meer naar new adult. Wat best wel verrassend was. De emoties worden goed overgebracht gedurende het hele verhaal, maar in de laatste hoofdstukken is het verhaal extra pakkend beschreven door het topic dat aan bod komt. Voor een echte new adult mist het denk ik de expliciete seksscènes, maar intimiteit en liefde komt zeker in het verhaal voor.

Ondanks de trage start, was dit toch een heel mooi en emotioneel verhaal. Dat zou je niet verwachten bij het lezen van de eerste hoofdstukken. De Covid toestanden zijn in het verhaal verwerkt, maar zorgen eigenlijk enkel voor een kader, een beschrijving van de wereld op die moment. Er zit echter veel meer in het verhaal en de personages en dat heeft Sofie naar mijn gevoel goed uitgewerkt. Mooi debuut!

Meer recensies van Blinablumebooks