Baantjer blijft leuk om te lezen! (3,5 sterren)

Boek2Musch 29 september 2024
Op deze nieuwe ‘Baantjer’ cover staat een theater. Het wekt gelijk mijn aandacht en ik vraag me af waar ‘De Cock en de moord op afspraak’ mee geconfronteerd gaat worden. Maar snel beginnen in deze 95e Baantjer!

Het verhaal

De Cock is net koud terug van vakantie en de eerste moordzaak dient zich al aan. Ron Doomerik, redacteur van de populaire talkshow Hof van Holland, is vermoord in zijn appartement gevonden. Hij heeft een mes in zijn rug! Ron zorgde ervoor dat er altijd veel bekende Nederlanders aan het woord kwamen in de talkshow. De Cock gaat op onderzoek uit in een wereld waarin het lijkt dat iedereen een rol speelt zodat de ware ik verborgen blijft. Wanneer kort na de vermoorde redacteur de roddelkoningin, Lizzy Coen, dood wordt gevonden in de loge van het filmtheater Tuschinski, moet de Cock zich meer begeven in de wereld van BN’ers dan hem lief is. Lukt het hem dit keer om tussen al die roddels de waarheid boven tafel te halen?

Mijn mening

Alweer het 95e Baantjer! Nu heb ik ze niet allemaal gelezen maar al wel een heleboel. Ik vind het heerlijk om een verhaal zoals die met De Cock als personage na een heftige, gruwelijk spannende of psychologische thriller te lezen.

De dood gekleed in een galajurk….

Dit keer moet De Cock twee moorden oplossen die te maken hebben met het theaterwereldje en gaat hem dit ook lukken? Hij doet er in ieder geval, samen met zijn team, zijn best voor.

Naast dat ik al veel boeken van deze serie heb gelezen, heb ik het toneelstuk gezien, waar de auteur/acteur Peter Römer een rol in had. En natuurlijk de tv-serie met zijn vader Piet Römer als De Cock. Ik heb er van genoten! Ik zie sommige situaties die in ‘De Cock en de moord op afspraak’ in gedachten voor me. Zeker het bezoek van De Cock aan Lowietje, die altijd de glazen oppoetst en de speciale fles onder de toonbank tevoorschijn tovert. Ook zijn chef Buitendam zie ik voor me wanneer hij op de gebruikelijke irritante wijze De Cock ‘Eruit’ stuurt. Het tovert een dikke glimlach op mijn gezicht.

De wijze waarop De Cock, en nog altijd met CeeOooCeeKaa omgaat met de BN’ers waarvan meer dan een als verdachte kan worden gezien, hou ik ervan hoe de zaak uiteindelijk wordt opgelost. En natuurlijk wordt die zaak in een gemoedelijke sfeer nabesproken bij De Cock thuis.

‘De Cock en de moord op afspraak’ krijgt van mij 3,5 sterren.

Meer recensies van Boek2Musch