Heerlijk boek dat leest als een tierelier!

Boek2Musch 07 oktober 2024
Vertaald door Jet Matla

Cover

Dwarrelende sneeuwvlokjes op een blauwe cover met daarop de naam van de auteur en de titel van het boek dat tweederde van de cover in beslag neemt. Onderop de cover staat in een winterse kerstsfeer een prachtige boekwinkel. Een toffe winterse cover die uitnodigt om op te pakken.

Het verhaal

Wanneer het Londense warenhuis vlak voor kerstmis helaas noodgedwongen de deuren moet sluiten, komt Carmen op straat te staan. Haar succesvolle zus Sofia biedt Carmen onderdak en een baan aan in haar woonplaats Edinburgh. Carmen heeft niet veel trek om te gaan werken in een muffig ruikende boekhandel. Maar de winkel wordt met sluiting bedreigd, Carmen weet niet wat ze ziet als ze de drempel van de winkel overstapt. Ze vraagt zich dan ook af waar ze aan begint. Komt het door de ouderwetse boekwinkel en eigenaar mr. McCredie dat Carmen haar mouwen opstroopt en aan de slag gaat? Of komt het door de aankondiging over dat een aantrekkelijke auteur de winkel zal bezoeken om zijn bestsellers te signeren? Zal dit alles ervoor zorgen dat de magie van kerst voor een verrassing zorgt?

Mijn mening

Ik schrijf het wel eens vaker in mijn recensies maar ‘De kerstboekwinkel’ is het eerste boek dat ik van auteur Jenny Colgan heb gelezen. Het is ook niet de laatste want later op de avond zal ik met veel plezier ‘Middernacht in de kerstboekwinkel’ openslaan.

Carmen komt in ‘De kerstboekwinkel’ voor situaties te staan waarvan ik denk ‘Carmen dat hoef je niet te pikken hoor’ of ‘sst Carmen niet op reageren’. Hoe Carmen dan wel reageert vind ik soms vermakelijk en soms ook tenenkrommend. Ze heeft wel een karaktertje meegekregen hoor, die dame:-) Ik vind dat wel erg leuk. Ook de verschillende andere personages vind ik goed uitgewerkt.

Jenny Colgan heeft het gedrag tussen de twee zussen beschreven die vast herkenbaar zullen zijn voor wie zelf broer(s) of zuster(s) heeft. Ook de aannames die door verschillende personages worden gedaan zijn realistisch en komen mij niet vreemd voor. De humor en het lik op stuk geven van de auteur kan ik zeer waarderen.

‘De kerstboekwinkel’ is een heerlijke feelgood. Er komen emotionele situaties in voor die door Jenny Colgan zo gedetailleerd beschreven zijn dat je wel van steen moet zijn wil dit je als lezer niet raken!
 Haar schrijfstijl is erg prettig en leest als een tierelier.

‘De kerstboekwinkel’ van Jenny Colgan krijgt van mij 4 dikke sterren.

Meer recensies van Boek2Musch