Donkere wolken vol confetti (4,5 sterren)

Boek2Musch 25 juli 2024
Cover
Dit Young adult verhaal heeft een prachtige donkerblauwe hardcover met de titel in verschillende kleuren blauw. En natuurlijk ontbreekt de confetti niet…. Een heel mooi passend geheel!

Het verhaal

Abby is erg gek op haar vriend Milan maar hij vergeet toch wel regelmatig dingen. Abby wil eigenlijk net zoals tweelingzus Rebecca gelukkig zijn met haar vriend maar merkt dat dit allemaal tussen haar en Milan niet zo makkelijk gaat. Ze krijgt eigenlijk heel wat met Milan te verhapstukken. Ongewild krijgt Abby te maken met manipulatie, misbruik en gaslighting. Gaat haar liefde voor Milan zo ver dat ze zichzelf helemaal wegcijfert en blijft doen wat hij wil?

Joan houdt ontzettend veel van haar jongere broertje Mitchell en doet er alles aan om er voor hem te zijn. Eigenlijk is ze de enige die dit doet. Van haar depressieve moeder hoeft ze niets te verwachten, die is alleen maar moe wanneer die thuis komt. Zo komt alles op Joan neer. Ze runt het huishouden, heeft drie baantjes en moet dit jaar ook nog examen doen. Hoezo een fijne en zorgeloze jeugd, not. Dan ontmoet ze op haar werk een leuke meid. Een lichtpuntje in de duisternis voor Joan. Maar per toeval komt ze erachter dat haar ouders een geheim hebben dat ervoor kan zorgen dat het hele gezin uit elkaar zal vallen…..

Mijn mening

Poeh wat heeft Monica Haak een aangrijpend verhaal geschreven! In ’Donkere wolken vol confetti’ komen namelijk situaties voor die af en toe tenenkrommend, verdrietig, onverantwoordelijk en emotioneel zijn. Een aantal gebeurtenissen die in deze Young adult staan hebben mij erg boos gemaakt, nee boos is te zwak uitgedrukt. Ik ben woedend geweest. Monica Haak beschrijft de gebeurtenissen zo gedetailleerd en weet met haar meelevende schrijfstijl dat ik naast vele emoties ook de onmacht en radeloosheid van de personages voel.

Abby haar verhaal gaat over haar relatie met Milan. Ze hebben al best een tijd een relatie. Abby accepteert zijn gedrag die naar mijn mening echt niet door de beugel kan. Ze wordt door hem onzeker en daarom doet ze dus vaak wat hij wil. Ik heb haar echt wel even door elkaar willen schudden om haar wakker te maken!

Abby leert Joan kennen bij dansles en probeert contact met Joan te krijgen. Joan is wat afstandelijk en wil niet te veel over haar thuissituatie vertellen. Ze heeft last van haar humeur en spanningen. Ik kijk daar niet raar van op want een zorgeloze jeugd heeft Joan niet. Elk moment kan haar depressieve moeder bellen om hulp, zelfs wanneer ze aan het werk is. De thuissituatie en de zware verantwoordelijkheid die haar wordt opgelegd begint Joan op te breken. Ik heb het echt met haar te doen, vreselijk wat zij allemaal mee moet maken.

Ik vind het zo goed van de auteur dat zij manipulatie, misbruik, sluipende psychologische druk en andere problemen heeft verwerkt in haar boek ‘Donkere wolken vol confetti’. Ook hedendaagse problemen lees ik in deze Young adult. Het zijn onderwerpen die graag worden verzwegen en achter de voordeur worden gehouden. Door deze in dit verhaal ‘Donkere wolken vol confetti’ dat eigenlijk door alle Young adults gelezen zou moeten worden, wordt het taboe hopelijk doorbroken. Het is gewoon nodig dat deze situaties niet langer verzwegen worden maar dat er overgesproken wordt. Ik ben van mening dat dit boek daar zeker aan bij kan dragen.

‘Donkere wolken vol confetti’ krijgt van mij 4,5 sterren.

Meer recensies van Boek2Musch