Gebaseerd op waargebeurde feiten, of toch niet? (3,5 sterren)

Boek2Musch 19 juli 2024

Een geweldige cover heeft de thriller ‘Klagende kampeerders sterven sneller’ van Arne van der Linden. Een donkere nacht op een camping waar op een tentdoek bloedsporen zitten én een bloederige handafdruk. De titel heeft rode bloedachtige letters die daardoor gelijk opvallen.

Het verhaal

Arne heeft, ondanks zijn vervelende werkervaringen uit het verleden, gesolliciteerd naar een baan als receptionist op een Franse camping. Hij is aangenomen en vertrekt naar het Franse plaatsje Bergerac. Hij gaat snel aan de slag en wordt overrompeld door de campinggasten die altijd erg volhardend zijn met het klagen. Arne en zijn collega’s worden er bijna stapelgek van.

De groep van zeven collega’s krijgt door de gemeenschappelijke frustraties een hechte band. Ze zijn er voor elkaar. Door een erg akelig voorval zit de vriendengroep ineens opgescheept met een lijk. En nu? Wat moeten ze met dit lijk doen? En wat is hun aandeel in de gebeurtenis met een dodelijk slachtoffer? Kunnen ze hun toekomst nog redden…….

Mijn mening

Wat gaat er allemaal gebeuren in de thriller ‘Klagende kampeerders sterven sneller’ van Arne van der Linden? De quote ‘gebaseerd op waargebeurde feiten. Of niet?’ die op de achterkant van het boek staat vind ik een hele prikkelende. En aangezien de hoofdpersonage dezelfde naam heeft als de auteur van het boek, kun je als lezer toch alleen maar heel nieuwsgierig zijn, vind ik.

Ik was dit in ieder geval zeker en ik baalde dan ook als een stekker dat ik niet lekker in het verhaal kwam. Ik heb zeker last gehad van de Franse teksten die in deze thriller zijn verwerkt. Het kan een tekortkoming van mij zijn want ik beheers de Frans taal niet. Maar ik heb me er niet door laten weerhouden om verder te lezen. Ik merkte op enig moment, waar precies die ommekeer zat kan ik niet zeggen, dat het lezen ineens vlotter ging. Ik zat waarachtig ineens goed in het verhaal!

Wat krijgt de receptionist Arne veel ellende over zich heen van de kampeerders. En dan maar rustig en netjes blijven…..Respect heb ik daarvoor. Iedereen wil een fijne vakantie maar wanneer er tot onredelijkheid zaken op het bordje van een receptionist wordt gelegd… kijk ik niet raar op dat de bom een keer barst. Wat dat betreft zouden alle kampeerders deze thriller moeten lezen.

Door het sarcasme en de humor die Arne van der Linden in ‘Klagende kampeerders sterven sneller’ heeft gestopt, schoot ik regelmatig in de lach. Maar in deze thriller staan ook ernstige misdragingen van personages en die haalden het bloed onder mijn nagels vandaan. Dat gedrag is echt niet te accepteren! Ik kan het altijd waarderen wanneer een auteur in zijn of haar verhaal aandacht besteedt aan maatschappelijke problemen die niet door de beugel kunnen.

Er zijn in de ‘Klagende kampeerders sterven sneller’ twee verhaallijnen. De een gaat over de dagelijkse gang van zaken over een groep werkende personeelsleden op de Franse camping Domaine de la Colline. Zoals aangegeven heeft die groep veel te verduren. Het andere verhaal gaat over een lijk waar een groep vrienden mee opgescheept zitten.

De auteur heeft er voor gezorgd dat ik me als lezer lang afvraag waar het lijk in vredesnaam vandaan komt. Natuurlijk heeft hij er voor gezorgd dat alle puzzelstukjes op zijn plaats vallen en mij met vraagtekens heeft achtergelaten.

De grootste vraag die blijft hangen is: Wat is er waar van de quote…..

‘Klagende kampeerders sterven sneller’ krijgt van mij 3,5 sterren.

Meer recensies van Boek2Musch