Middernacht in de kerstboekwinkel

Boek2Musch 09 oktober 2024
Op de warm paarskleurende cover zijn opnieuw sneeuwvlokjes te zien. De indeling van cover is gelijk aan het eerste boek alleen staat er natuurlijk een ander kersttafereeltje op. De quote ‘Carmen ontdekt verborgen schatten in de boekwinkel’ maakt mij als lezer wel heel nieuwsgierig!

Het verhaal
Het winterseizoen is aangebroken en in Edinburgh begint het te kriebelen. Waarom? Het is tijd om de kerstballen te voorschijn te halen! Kerstkransjes te maken en natuurlijk kerstsfeer in de etalages te creëren. Maar is dit bij iedereen zo? Sofia en haar man willen al een tijdje dat Carmen ergens anders gaat wonen. En op een dag laat Sofia Carmen van het ene op het andere moment weten dat ze haar biezen moet pakken. En dit allemaal in de drukke winterperiode. Carmen haar liefde is naar de andere kant van de aardbol vertrokken en als het niet erger kan, komt er ook nog een filmploeg die de boekwinkel ombouwt tot een kitscherige en schreeuwerige filmlocatie.

Dan komt de oude baas van de boekhandel ook nog met zijn allerliefste wens op de proppen. Of die wens ooit in vervulling kan gaan? Carmen zou Carmen niet zijn wanneer ze niet alles uit de kast haalt om deze en andere winterdromen werkelijkheid te laten worden. Een beetje kerstmagie kan ze wel gebruiken maar waar is die gebleven…..

Mijn mening
Heel fijn vind ik het wanneer ik een deel van een serie heb uitgelezen, het volgende deel al op mij ligt te wachten zodat ik gelijk kan lezen hoe het verhaal verder gaat. Omdat dit deel ‘Middernacht in de kerstboekwinkel’ van Jenny Colgan een vervolg is op ‘De kerstboekwinkel’ ben ik wat voorzichtig in wat ik deel in mijn recensie. Ik wil namelijk niet spoileren.
Ook in dit verhaal, die dit keer uit meerdere verhaallijnen bestaat, zit weer de nodige humor. Wat de auteur weer voor haar personages bedacht heeft. Echt hilarische situaties waar ik echt hard om heb zitten lachen maar af en toe had ik ook wel wat medelijden met een aantal. Dit keer zijn er ook personages aanwezig in het verhaal waarvan ik pukkeltjes in mijn nek krijg. Ik kan er maar slecht tegen wanneer er misbruik of macht wordt gebruikt in verschillende situaties. Het is op een realistische wijze in het verhaal verwerkt.

Daarnaast heeft de auteur met haar beeldende en vlotte schrijfstijl mij opnieuw verrast. Ze heeft het kerstgevoel ook weer met dit verhaal bij mij naar boven weten te brengen. Wel bekroop mij aan het einde van het verhaal een beetje een dubbel gevoel want er zijn wat mij betreft nog wel wat open eindjes….. Ik doe de aanname (en stiekem hoop ik dit natuurlijk) dat er volgend jaar weer een verhaal komt dat zich afspeelt in de kerstboekwinkel.

‘Middernacht in de kerstboekwinkel’ van Jenny Colgan krijgt van mij 4 sterren.

Vertaald door Jet Matla

Meer recensies van Boek2Musch