Leerzaam verhaal om (voor) te lezen en te bespreken

Boek2Musch 13 oktober 2024

Drie kinderen zitten bij een put. Een van die kinderen probeert iets te pakken uit de put. Dit lukt niet want de put is erg diep…. Er schijnt licht in de put waarin de titel van het boekje staat. Rondom  de titel zijn er in het donkerblauw vage bewegingen te zien van ?? Wat speelt er ondergronds af?

Het verhaal

Nevin is boos want ze moet van haar vader buiten spelen en mag niet online gamen met haar vrienden. Ze vindt het zó oneerlijk dat zij de autosleutel meeneemt zodat haar vader niet naar de voetbalwedstrijd toe kan. Ondanks dat haar vader Nevin naroept dat ze onmiddellijk terug moet komen rent Nevin weg met de sleutel in haar hand. Per ongeluk laat ze de sleutel vallen en belandt deze in een put. Oooooo….Schat hoort ze een vreemd hoog stemmetje zeggen en ziet dat een klein blauw handje met de autosleutel tussen de bladeren verdwijnt. Nevin beseft zich dat ze nu hele grote problemen heeft en niet weet hoe ze het op moet lossen. Dan wordt Nevin door twee kinderen geholpen. Nevin had nooit verwacht dat deze twee haar zouden helpen want ze worden op school altijd gepest en Nevin….. die doet daar aan mee.

Mijn mening

‘Schatpakkers’ van Pieter Koolwijk  is het Kinderboekenweekgeschenk dat ik door mijn dochter toegeschoven kreeg met de mededeling dat ik deze moest lezen en recenseren.
En nu ik deze heb gelezen, kan ik haar daar alleen maar gelijk in geven.

In ‘Schatpakkers’ besteedt de auteur terecht aandacht aan het onderwerp pesten. Ik zeg terecht omdat het pesten helaas nog altijd wordt gedaan. Er is nog steeds geen oplossing gevonden om het pesten helemaal uit te bannen. Elke dag wordt er gepest, niet alleen op scholen maar ook op het werk….

Ik ben van mening dat dit leerzame boekje verplicht moet worden (voor)gelezen en besproken op de basisscholen. En ook zeker een terugkerend onderwerp moet zijn waar dit boekje ‘Schatpakkers’ dan als leidraad kan worden gebruikt door de leerkrachten. Het zal zeker de ogen openen van leerlingen wanneer ze het gedrag van zichzelf herkennen.

‘Schatpakkers’ van Pieter Koolwijk krijgt van mij 5 sterren.

Meer recensies van Boek2Musch