Een mooie start van een onvergetelijk speurders duo

Boekenbarones 10 september 2024
Brandoffer is het eerste deel van de serie met Washington Poe en Tilly Bradshaw, en tevens mijn eerste kennismaking met deze auteur. Met Brandoffer won Craven de Gold Dagger Award.

In het Engelse Lake District is een seriemoordenaar actief. Hij verbrand zijn slachtoffers leven in prehistorische steencirkels. Als ze tussen de verkoolde overblijfselen van het 3de slachtoffer ontdekken dat er een naam in de huid staat gekerfd, namelijk die van Washington Poe wordt deze bij de zaak gehaald. Ondanks dat hij na een vorige zaak op non-actief is gesteld kunnen ze op dit punt niet zonder zijn expertise. Hij wordt gekoppeld aan de eigenzinnige Tilly Bradschaw, en samen gaan ze op onderzoek uit.

Washington Poe is vastberaden om de moordenaar te pakken te krijgen en bijt zich helemaal vast in de zaak. Dat hij zo nu en dan buiten de lijntjes kleurt is dan ook meer regelmaat dan uitzondering voor hem. Tilly Bradshaw is echter hele andere koek. Zij is sociaal niet supersterk en neemt alles letterlijk zoals het gezegd wordt. Maar hoeveel de twee ook van elkaar verschillen, toch ontstaat tussen hen beide een hele sterke band naarmate het onderzoek vordert. En door de samenwerking zien ze al snel dat de slachtoffers niet willekeurig worden uitgezocht maar dat er een verband bestaat.

De proloog begint meteen sterk. Als lezer ben je er getuige van hoe één van de slachtoffers in brand wordt gestoken. Hij weet dat het einde nabij is, en dat hij niks kan doen om hier nog verandering in aan te brengen. Daarna maakt het boek een rustige start en worden met name de personages duidelijk neergezet. En gezien het feit dat dit het eerste boek in een serie is, is dat wel prettig.

Zodra Poe en Tilly in het onderzoek duiken merk je dat er wat meer spanning in begint te komen. En hoewel ik geen puntje op mijn stoel moment heb beleefd wil dat niet zeggen dat het boek niet spannend was. De opbouw van de spanning gaat gedoseerd om tegen het einde een wat grotere vorm aan te nemen en je nog een keer te trakteren op een plotwending. Kortom, een boek dat je wilt lezen!

"Waar vuur verwoest, ontbrandt een onverwachte vriendschap in de jacht op een genadeloze moordenaar."

Meer recensies van Boekenbarones