Het einde trakteert je op een verrassende plottwist

Boekenbarones 01 juli 2024
De bonusmoeder – Inge van Prooijen

In de bonusmoeder maken we kennis met Nena. Ze is sinds een tijdje samen met Diederik en bonusmoeder van Benjamin. Maar zodra ze gaan samenwonen en hun draai proberen te vinden als nieuw gezien valt er een aantal keer wat voor waardoor Nena in een slecht daglicht komt te staan. Nena is ervan overtuigd dat het om kwade opzet gaat, maar door wie?

Het verhaal is vlot en levendig omschreven. En de situaties waarin Nena terecht komt met de ex van Diederik zal voor velen een feest der herkenning zijn. Celeste is namelijk niet de makkelijkste als het op Benjamin aankomt en haalt dan ook regelmatig het bloed onder Nena’s nagels vandaan. En ook de moeder van Diederik schijnt nogal te moeten wennen aan de nieuwe situatie. Gelukkig heeft ze Lou, een vriendin die zelf ook bonusmoeder is waarbij ze haar hart kan luchten.

De personages zijn neergezet zoals je ze in het echt ook zou kunnen verwachten. Hoewel ik Diederik af en toe te lief en te begripvol vond, naar mijn idee had hier iets meer pit in mogen zitten. En de spanning zit hem met name in het willen weten hoe het in elkaar steekt. Er is geen puntje op je stoel moment bij. Maar dat neemt niks weg van het leesplezier.

Ik had zelf al redelijk snel in de gaten wie de dader was. Maar het laatste hoofdstuk liet nog een mooie plottwist zien waardoor ik werd verrast. Het boek heeft hierdoor een open einde gekregen. Wellicht komt hier ooit nog een vervolg op, maar als je je fantasie gebruikt kun je hier zelf ook een mooi einde van maken.

"Met veel gevoel voor realiteit en een snufje mysterie houdt 'De Bonusmoeder' je geboeid."

Meer recensies van Boekenbarones