Waanzinnig debuut! Een mustread voor iedere thriller liefhebber!

Boekenbarones 02 juni 2024
Vorig jaar las ik al ‘De 20’ van Sam Holland en werd ik omvergeblazen door een weerzinwekkend plot. Dat ik ‘De echoman’ zou gaan lezen stond dan ook als een paal boven water. En ook dit boek zat weer ijzersterk in elkaar. Als je eerste boek zo in goed in elkaar steekt, dan ben je gewoon een held! Ik kan dan ook niet wachten op ‘De poppenmeester’ die over enkele maanden uitkomt.

Jessica Ambrose is op de vlucht. Ze wordt verdacht van het in brand steken van haar woning, waarbij haar echtgenoot is omgekomen en haar dochtertje zwaargewond raakte. Haar enige hoop is de gewetenloze rechercheur Nate Griffin, die ervan overtuigd is dat ze onschuldig is. Samen proberen ze de ware toedracht van de zaak te achterhalen.
Wanneer er in korte tijd meer verdachte zaken en moorden plaatsvinden, staat de politie voor een raadsel.

Maar Jessica en Nate hebben al snel in de gaten dat ze te maken hebben met een copycat, iemand die seriemoordenaars uit het verleden imiteert. Welke vervolgens de bijnaam ‘De echoman’ krijgt. Doordat hij steeds van slachtoffers en werkwijze veranderd wordt het werk van Cara en haar collega’s aardig op de proef gesteld. De zoektocht vordert maar langzaam, terwijl de moordenaar het steeds persoonlijker maakt.

Met een spannend proloog word je meteen in het verhaal gezogen. Je wilt weten wat ervoor gezorgd heeft om op dat punt te belanden. De gebeurtenissen in dit boek volgen elkaar chronologisch op, de hoofdstukken tellen in dagen. Door de wisselende perspectieven en enkele verslagen uit het verleden die in het boek worden opgenomen, wordt het verhaal compleet gemaakt.

De personages uit het boek hebben ook allemaal een verleden en een privéleven binnen dit verhaal. Dit maakt dat je met ze mee kunt leven en bepaalde keuzes begrijpt. Sam Holland is zoals ik gewend ben uit ‘De 20’ lekker direct en laat geen enkel gruwelijk detail onbeschreven. Door de beeldende schrijfstijl heb je het idee dat je zelf kunt meekijken op de plaats delict.

Door de korte hoofdstukken ben ik door het verhaal heengevlogen. Telkens denk je, oké, nog eentje dan! De spanning is voelbaar en er volgt een race tegen de klok. Door de verrassende epiloog wordt alles nog eens even lekker op de kop gezet. En blijkt maar weer dat niets is wat het lijkt… en ondanks dat mijn vermoeden over de dader werd bevestigd is het een meesterwerk!

''Als je een debuut kan schrijven wat zo goed is, dan heb je een ijzersterke plek in de thrillerwereld bemachtigd!''

Meer recensies van Boekenbarones