Wie trekt er aan de touwtjes?

Boekenbarones 27 augustus 2024
De poppenmeester – Sam Holland

Vanaf het eerste boek van Sam Holland dat ik las, was ik verkocht. Haar mix van spanning en psychologie grijpt me iedere keer weer. Op de dag van de release stond ik dan ook meteen in de winkel om De Poppenmeester te claimen!

De thriller begint op een ogenschijnlijk doodgewone maandag, wanneer inspecteur Cara Elliot wordt opgeroepen naar een plaats delict. Wat eerst als een zelfmoord wordt bestempeld, roept al snel Cara’s twijfels op. Wanneer de sterfgevallen elkaar vervolgens in snel tempo opvolgen, wordt duidelijk dat er meer aan de hand is. Wie zit erachter? En misschien wel belangrijker: kan het team de waarheid ontrafelen voordat er meer slachtoffers vallen?

Het plot is, zoals ik gewend ben van Holland, subliem opgebouwd.
Wat deze thriller extra bijzonder maakt, is de focus op de persoonlijke levens van het rechercheteam. Elk lid draagt een rugzak vol emotionele bagage, wat hun worstelingen en innerlijke kracht op een aangrijpende manier naar voren brengt. Dit zorgt ervoor dat je als lezer niet alleen betrokken bent bij de misdaad, maar ook bij de persoonlijke reis van deze kwetsbare personages. Holland weet perfect over te brengen dat zelfs de sterkste teamleden gebroken kunnen zijn door wat ze meemaken.

De afwisseling tussen de vermeende zelfmoorden, het onderzoek en de persoonlijke levens van de personages is prachtig in balans. Dit maakt het boek tot een pageturner; je wil blijven lezen!

Hoewel De Poppenmeester op zichzelf staat, raad ik zeker aan om eerst De Echoman en De 20 te lezen. De verwijzingen naar eerdere gebeurtenissen en de onderlinge spanningen tussen de hoofdpersonages komen dan des te beter tot hun recht. Deze spanningen, en de manier waarop ze samenhangen met eerdere zaken, geven de personages nog meer diepte.
De slachtoffers in dit boek stapelen zich op, en elk sterfgeval wordt gruwelijk maar gedetailleerd beschreven. Er heerst continu een voelbare spanning, die je vasthoudt tot de laatste pagina.

Daarnaast speelt de relatie tussen brigadier Nate Griffin en zijn zus Cara een belangrijke rol in het verhaal. Nate, bekend als een eigenzinnige agent met een neiging tot onethisch gedrag, heeft zijn deel van pech gehad. Toch weet hij dat het tijd is om weer in actie te komen. De dynamiek tussen broer en zus, en de balans tussen hun professionele en persoonlijke relatie, geeft het verhaal extra diepgang.

Kortom, De Poppenmeester is opnieuw een topper van Sam Holland. Het combineert spanning, goed uitgewerkte personages en een ingenieus plot. Een absolute aanrader voor wie houdt van thrillers met emotionele diepgang en gruwelijke twists.

‘’Bereid je voor op een rit vol verrassingen en een nachtrust die je wellicht zult overslaan!’’

Meer recensies van Boekenbarones