Waanzin of waarheid

Boekenbarones 24 juni 2024
Nadat ik ‘De vrouw in de scherven’ had gelezen was nu deze novelle aan de beurt.
Wederom laat Naomi zien dat ze weet hoe ze een psychologisch verhaal moet neerzetten. Haar achtergrond in de psychologie komt bij het schrijven van deze verhalen dan ook erg goed van pas.

Het verhaal gaat over Aesa die een traumatische ervaring heeft meegemaakt. Haar ouders zijn voor haar ogen vermoord en sindsdien zit de angst er goed in. Vaak is deze angst niet helemaal rationeel en meerdere malen komt de politie voor niks langs. Als Aesa er vervolgens van overtuigd is dat ze een stalker heeft wordt ze dan ook niet geloofd door de politie. Wanneer er vervolgens opnieuw iemand om wie ze veel geeft wordt vermoord is de vraag dan ook, is dit echt of zit het allemaal in haar hoofd?

De personages zijn zeer geloofwaardig neergezet. Op een gegeven moment begon ik me zelfs een beetje te ergeren aan de hoofdpersonen, en als je dat als schrijfster weet te bereiken dan heb je zeker iets goeds te pakken. De schrijfstijl is vlot en toegankelijk waardoor je er doorheen vliegt.

Ondanks dat het een kortverhaal is krijg je genoeg informatie over de hoofdpersonen en verveelt het verhaal geen moment. Het is niet super spannend maar de spanningsboog wordt wel strak gehouden, en je wilt graag weten hoe het verhaal afloopt.

"Spanning en psychologie komen samen in een goed uitgebalanceerde mix."

Meer recensies van Boekenbarones