Een verfrissend perspectiefwissel

Boekenbarones 29 augustus 2024
Voor mij was Good Material van Dolly Alderton het eerste boek dat ik las van haar, maar zeker niet de laatste! Haar schrijfstijl heeft me direct weten te charmeren, en toen ik op de laatste pagina een beschrijving zag van haar boek Ghosts, wist ik meteen dat ik die ook wil lezen.

De hoofdpersoon in dit boek is Andy, en hoewel het misschien even wennen is om een roman vanuit een mannelijk perspectief te lezen, vond ik deze afwisseling verfrissend. Het biedt een nieuwe kijk op thema's die vaak vanuit een vrouwelijk perspectief worden belicht.

Andy wordt gedumpt door Jen en worstelt enorm met het waarom en hoe van hun breuk. Gedreven door de wens om te begrijpen waarom Jen de relatie heeft beëindigd en wellicht een kans op herstel te krijgen, begint hij een zoektocht naar antwoorden. Het is pas op de laatste pagina’s dat je echt inzicht krijgt in Jen's perspectief, wat het verhaal een mooie afronding geeft.

Het boek leest vlot en met humor. Voor wie recent een relatiebreuk heeft meegemaakt, kan het een feest der herkenning zijn. Ook voor degenen die anderen hebben zien worstelen met een relatiebreuk, biedt het herkenbare situaties en emoties. Het enige minpuntje dat ik persoonlijk ervoer, was het frequente gebruik van het woord 'cringe', wat op een gegeven moment wat irritant werd.

Al met al is Good Material een aanrader voor wie houdt van verhalen met humor, zelfreflectie en een frisse kijk op relatieproblemen. Bereid je voor op een vermakelijke leeservaring!

"Een frisse kijk op liefdesverdriet, verpakt in humor en herkenbare situaties."

Meer recensies van Boekenbarones