Goed plot, goed verhaal, maar te uitgebreid voor een novelle

Boekenbarones 24 mei 2024
We maken kennis met Julia, ze is getrouwd, heeft drie kinderen en woont in een mooie wijk met luxe villa’s en grote tuinen. Op het eerste gezicht lijkt ze het perfecte leven te leiden, maar schijn bedriegt. Op een van de tuinfeestjes die haar man, Steven, en zij organiseren wordt ze geconfronteerd met een herinnering uit het verleden. Hierdoor verliest ze even de controle en komt ze tot de conclusie dat ze even wat tijd voor zichzelf nodig heeft. Ze boekt een reis naar Egypte om tot rust te kunnen komen. Maar wat er dan gebeurt had ze niet zien aankomen. Wat een zorgeloze vakantie had moeten zijn draait uit op een hels paradijs.

Het verhaal is niet super spannend maar het zit wel heel goed in elkaar. Er worden thema’s in aangesneden die voor veel mensen nog dagelijkse kost zijn, zoals pesten bijvoorbeeld. Lysanne weet emoties en gedachtes tijdens een bepaalde gebeurtenis zeer geloofwaardig neer te zetten. Zo goed zelfs dat je twijfelt of ze het zelf, of misschien iemand in haar naaste omgeving, echt heeft meegemaakt. Chapeau hiervoor!

Wel denk ik dat dit verhaal meer tot zijn recht was gekomen in een uitgebreider verhaal. Ik blijf namelijk nog achter met een aantal vragen nadat het verhaal is geëindigd. Het voelt voor mij niet helemaal af en tevens komt het einde wat abrupt.

Daarentegen weet Lysanne de spanning wel goed te behouden gedurende deze novelle. Julia heeft een verleden waarover je stukje bij beetje meer over te weten komt. En dat maakt ook dat je door wilt blijven lezen. Je bent nieuwsgierig naar wat er precies gebeurd is waarom ze in het heden nog zo worstelt met haar verleden.

Al met al geen slecht verhaal, en een schrijfster die zeker potentie heeft!

"Een krachtige novelle die bewijst dat schijn bedriegt, en dat het verleden ons altijd inhaalt."

Meer recensies van Boekenbarones