Spannende start van een veelbelovende serie

Boekenbarones 11 juli 2024
Vorig jaar las ik ‘Canvas’ van Marit Vanstrom en ik wist toen al dat het niet mijn laatste boek van deze schrijver zou zijn. Ik was dan ook blij verrast dat ik het boek alvast mocht lezen voordat het uitkomt! Huisgenoten is het eerste deel uit een nieuwe serie waarin Nederlandse crime met een Scandinavische allure worden gemixt tot een perfect geheel.

Het boek begint met een sterk proloog gezien vanuit de moordenaar. Er wordt een moord gepleegd! De spanning zit er hierdoor meteen goed in waardoor je nieuwsgierig wordt naar wat er aan dat moment vooraf is gegaan. Wat heeft de moordenaar gebracht tot het punt van zijn daden?

Zodra de politie het levenloze lichaam van een student uit Leiden aan de vlaggenmast zien hangen van studentenvereniging Minerva staan ze voor een raadsel. Jackie Laurijssen is pas afgestudeerd als criminoloog en wordt bij de zaak gehaald. Er wordt gedacht dat ze door haar jonge leeftijd makkelijker contact kan maken met de mensen binnen de studentenvereniging. Ze werkt nauwe samen met rechercheur Daalderop die haar ondanks haar jonge leeftijd meteen als een volwaardig lid van het team beschouwt.

Tijdens haar onderzoek komt Jackie steeds meer informatie op het spoor. Maar merkt ze ook dat ze van verschillende kanten wordt tegengewerkt. Er schijnen een aantal mensen te zijn die koste wat kost het verleden verborgen willen houden. Naarmate haar rol in het onderzoek groter wordt hoe meer bedreigingen zich aandienen aan haar eigen adres. En hoewel stress om medische redenen niet goed voor haar is geeft Jackie alles om de moordenaar te vinden.

Het verhaal wordt verteld vanuit meerdere perspectieven. En tevens wordt het heden af en toe aangevuld met stukjes uit het verleden. De verhaallijnen wisselen zich goed af en zorgen voor een goed doordacht geheel. Door de korte hoofstukken vlieg je er doorheen, omdat je steeds denkt, oké nog eentje dan…

De personages van Jackie en Daalderop zijn sterk neergezet en worden menselijk door de kleine stukjes informatie over hun privéleven die steeds een beetje meer naar voren komen.
Degene die het Jackie moeilijk probeert te maken omdat hij een verdachte is in het onderzoek kan soms behoorlijk irritant zijn, en het is knap als je dat gevoel als schrijver teweeg weet te brengen!

Het verhaal begint spannend, kent een gezonde spanning gedurende het hele verhaal waardoor je verder wilt lezen en eindigt met een cliffhanger. Ik kan nu al niet wachten op het vervolg!

"Met een meeslepende verhaallijn en een cliffhanger die je naar meer doet verlangen, is 'Huisgenoten' een must-read voor elke thriller liefhebber."

Meer recensies van Boekenbarones