Kracht, keuzes en menselijkheid in tijden van oorlog

Boekenbarones 19 september 2024
Toen ik dit boek uit had, besefte ik dat ik weer vaker een oorlogsroman zou moeten lezen. Deze verhalen hebben zoveel diepgang en laten ook een bijzondere, kwetsbare kant zien. Ze herinneren ons eraan wat we hebben en aan wie we dat te danken hebben. Daarom heb ik enorm veel respect voor alle mensen die tijdens de oorlog gevochten hebben, zodat wij vandaag in vrijheid kunnen leven.

Het boek ‘Ik zie je aan de overkant’ speelt zich af in Nijmegen, September 1944, en verdiept zich in Operatie Market Garden. Je leest het boek vanuit het perspectief van drie vrouwen uit één gezin in de zes dagen voor operatie Market Garden tot de vierde dag dat ze er middenin zitten. Tevens lees je het verhaal van één van de parachutisten.

Eigenlijk wil ik er niet te veel over kwijt omdat ik vind dat je het zelf moet lezen.
Maar toch ga ik je een klein stukje meenemen:

Antonia is moeder van Claar en Hanna, en werkt als vroedvrouw. Op haar fiets doorkruist ze heel Nijmegen en omstreken, maar lukt dat nog steeds als ze een jongetje in huis neemt?
Claar is de oudste dochter en is een verzetsvrouw in hart en nieren, hierdoor komt ze regelmatig in gevaarlijke situaties terecht, en moet ze elke dag opnieuw over haar schouder blijven kijken. Hanna is verpleegster in het ziekenhuis, en waar verwondingen van de slachtoffers die binnenkomen haar eerst nog doen huiveren lijkt het met de dag normaler te worden.

Ze zijn een gezin maar eigenlijk beleven ze deze dagen grotendeels alleen. En hoewel ik soms een klein beetje interactie tussen de hoofdpersonen miste, klopte dit wel in het verhaal. Ik denk dat iedereen in de dagen rondom de oorlog voornamelijk met zichzelf bezig was, en probeerde de dagen zo goed mogelijk door te komen. Dit deden ze door hun steentje bij te dragen in het verzet zoals Claar, of zoals Antonia en Hanna om zorg te verlenen aan anderen. Zo hebben drie vrouwen binnen één gezin hun eigen kijk op de wereld in tijden van oorlog.

Dat Brenda veel research heeft gedaan is wel te merken. Het verhaal heeft karakter en is filmisch geschreven. De verhaallijnen zijn goed ontwikkeld en hebben diepgang, en alle personages zijn op een realistische en sterke manier neergezet. De hoofdstukken zijn kort en de perspectieven wisselen zich steeds af waardoor je een goed beeld van het geheel krijgt. Hierdoor blijft er ook vaart in het verhaal zitten waardoor je er doorheen vliegt.

"Dit boek herinnert ons eraan dat zelfs in de donkerste tijden de kracht van mensenlevens, keuzes en moed het verschil kunnen maken."

Meer recensies van Boekenbarones