Een avontuurlijke reis vol humor en vriendschap

Boekenbarones 24 september 2024
Rollebollen met de Romeinen is het eerste deel van de Julius Zebra-serie. Het verhaal is zowel grappig als leerzaam, en de illustraties voegen echt iets toe aan de ervaring. Dit was voor mij de eerste keer dat ik een graphic-novel las, maar ik ben er nu al van overtuigd dat ik ook de andere boeken in deze serie ga lezen.

Julius is geen held, maar wanneer hij gevangen wordt genomen door de Romeinen, moet hij zich toch van zijn dapperste kant laten zien. Samen met enkele andere dieren is hij opgesloten in het Colosseum, waar hij zal moeten vechten tegen de gladiatoren van het Romeinse Rijk.

De dieren, waaronder Julius, zijn niet de slimste en dat zorgt ervoor dat de gladiatoren niet weten wat hen overkomt wanneer ze oog in oog met hen komen te staan. De stuntelige acties van de dieren, gecombineerd met de bijpassende illustraties, maken het verhaal zeer humoristisch; hier thuis hebben we er meermaals hardop om gelachen.

Het verhaal leest vlot doordat tekst en afbeeldingen elkaar op elke pagina afwisselen. De illustraties sluiten naadloos aan op de tekst, wat zorgt voor een prachtig geheel. Wat ik ook leuk vond is dat je, zonder het echt door te hebben, veel leert van dit verhaal. Zelfs ik als ouder moest af en toe een woord opzoeken, maar gelukkig is er helemaal achterin het boek een verklarende woordenlijst.

Dit boek leent zich ook uitstekend voor het gebruik van verschillende stemmetjes, en daar heb ik dankbaar gebruik van gemaakt tijdens het voorlezen. Bovendien zijn de pagina’s genummerd met Romeinse cijfers, wat een leuke toevoeging aan het verhaal geeft.

Kortom, ik heb niets dan lof voor dit superleuke kinderboek!

"Durf te dromen, zelfs als je in een Colosseum vol gladiatoren staat; met een beetje humor en vriendschap kan zelfs de grootste uitdaging worden omgetoverd tot een avontuur!"

Meer recensies van Boekenbarones