Als waarheid en waan samensmelten

Boekenbarones 27 augustus 2024
Het was alweer enige tijd geleden dat ik een boek van het schrijversduo ‘Lars Kepler’ las. Maar net zoals toen stelde ook nu het boek zeker niet teleur!

Jenny Lind wordt op weg van school naar huis ontvoerd, het gebeurdt voor de ogen van Eleanor die haar stiekem is gevolgd. En op een andere plek en tijd zijn Pamela en Martin op vakantie met hun dochter Alice. Pamela blijft achter om te ontspnnen als Martin en Alice samen op stap gaan. Als Pamela vervolgens een telefoontje krijgt dat Martin in het ziekenhuis ligt racet ze erheen, maar waar is Alice? Volgens het medisch personeel was Martin alleen toen ze hem aantroffen.

Deze gebeurtenissen zijn de introductie van een verhaal waarvan de spanning en mysterie in snel tempo zullen oplopen waardoor je het boek niet meer weg wil leggen. Het boek heeft een sterk uitgedacht plot, maar doet hier aan daar wel een tikkeltje onrealistisch aan. Tenminste, ik had bij een aantal dingen toch wel mijn vraagtekens. Maar dat heeft het leesplezier er zeker niet minder om gemaakt!

Het verhaal gaat verder 5 jaar na dato als Jenny Lind vermoord wordt teruggevonden. De enige getuige blijkt Martin te zijn, die sinds de verdwijning van zijn dochter lijdt aan PTSS. Hij heeft nog steeds last van psychotische aanvallen en waandenkbeelden en dit maakt hem niet de meest betrouwbare getuige. Hij lijkt namelijk helemaal niet te weten wat er is gebeurd.

Het onderzoek naar de verdwijning en uiteindelijke moord van Jenny Lind lijdt nergens naar. Tot er opnieuw een meisje wordt ontvoerd en ze een aanknopingspunt lijken te hebben…

Ondanks enkele ongeloofwaardige momenten, weet het verhaal dankzij de complexe personages en de steeds groeiende spanning continu te boeien. Voor fans van psychologische thrillers en meeslepende plots is dit boek absoluut een aanrader.

Meer recensies van Boekenbarones