Van flatshare tot feelgood: Het betoverende debuut van Beth O'Leary

Boekenbarones 06 augustus 2024
Veel liefs (Engelse titel: The Flatshare) is het debuut van Beth O'Leary, een boek dat inmiddels meer dan een miljoen keer is verkocht. En dat is absoluut terecht; het is namelijk een heerlijk verhaal om te lezen!

Het verhaal wordt verteld vanuit de perspectieven van de hoofdpersonen Tiffy en Leon. Tiffy, 27, heeft net een relatiebreuk achter de rug. Niet bepaald rijk, zoekt ze snel naar een nieuw onderkomen. Leon, ook 27, werkt nachtdiensten als verpleger en heeft geld nodig om de advocaat van zijn onterecht vastzittende broer te betalen.

De oplossing? Ze delen Leons appartement. Leon slaapt er overdag terwijl Tiffy aan het werk is, en Tiffy woont er de rest van de tijd. Er zijn een aantal huisregels: ze komen elkaar nooit tegen, wat beide partijen prima bevalt.

Via post-its die ze voor elkaar achterlaten, beginnen ze elkaar beter te leren kennen. Maar hoe goed kun je iemand leren kennen die je nog nooit in het echt hebt gezien?

Hoewel ik in het begin even moest wennen aan Leons perspectief, met zijn onafgemaakte en korte zinnen, vond ik al snel de flow. Het perspectief van Tiffy leest echt heerlijk weg. Deze afwisseling in stijl en taalgebruik voegt iets extra’s toe aan het verhaal en maakt het op de een of andere manier extra menselijk. Want zijn mannen niet altijd kort van stof en vrouwen langdradig?

De verhaallijn rond Leons broer voegt veel toe aan het verhaal. Hierdoor leer je de personages beter kennen door hun reacties op de situatie. Ook Tiffy’s ex speelt regelmatig een rol, wat voor de nodige reuring zorgt. Gaandeweg het verhaal worden de post-its langer en uitgebreider; Leon begint steeds meer over zichzelf te delen.

Het plot is origineel en leuk uitgewerkt, waardoor ik het boek in een paar dagen uit had. Het verhaal is uniek, grappig en af en toe ontroerend. De juiste ingrediënten voor een feelgood, met extra diepgang door de serieuzere thema’s die erin verwerkt zijn.

"Beth O'Leary’s debuut is een betoverende mix van humor, emotie en originele storytelling, verpakt in een charmante flatshare."

Meer recensies van Boekenbarones