Het leven dreef hen uit elkaar, maar hun harten bleven verbonden

Boekenbarones 23 juli 2024
Yasmen en Josiah lijken het perfecte leven te leiden. Ze hebben een liefde voor elkaar waar sommige mensen alleen maar van kunnen dromen, bouwen aan een mooie zaak en toekomst en zijn dolgelukkig met hun twee kinderen. Het soort sprookje dat iedereen zou willen ervaren.

Maar dan raakt Yasmen door verschillende omstandigheden in een depressie en lijken zei en Josiah steeds meer uit elkaar te groeien. Ze gaan allebei op een andere manier om met verdriet en dat botst. En op een gegeven moment ziet Yasmen nog maar één uitweg en dat is scheiden. Een moeilijke beslissing, maar een beslissing die ervoor zorgt dat ze aan zichzelf kan gaan werken om opnieuw het pad naar geluk te vinden.

Twee jaar later gaat het goed tussen hen. Ze hebben een co-ouderschap wat voor hen allebei goed werkt. En ook hun eigen restaurant lijkt niet te lijden onder het feit dat ze uit elkaar zijn. Ze doen alles voor de kinderen en de zaak en met succes. Maar dan beginnen ze voorzichtig met anderen te daten en krijgen oude gevoelens de overhand. Zijn ze echt klaar om verder te gaan? Of zijn hun gevoelens voor elkaar nog te sterk en krijgen ze een tweede kans?

Je leest het verhaal vanuit het perspectief van zowel Yasmen als Josiah en dat zorgt dat het verhaal een mooi geheel is. En alles vanuit twee kanten belicht wordt. Hierdoor kun je je in beide personages goed verplaatsen en begrijp je hun keuzes ook beter. De personages zijn dan ook zeer zorgvuldig en gedetailleerd uitgewerkt. Het verhaal doet heel realistisch aan, onderwerpen zoals rouw, depressie en liefde komen uitgebreid aan bod. En waar het ene koppel sterker wordt door bepaalde gebeurtenissen kan het een ander koppel te kop kosten. Iedereen gaat anders om met emoties en dat komt in dit boek dan ook duidelijk naar voren. Tijd heelt helaas niet alle wonden maar leert Yasmen en Josiah wel om op een andere manier weer gelukkig te zijn.

In het begin had ik wat moeite om in het verhaal te komen. Het verhaal komt voor mijn gevoel een beetje stroef op gang. Pas rond de helft zat ik er lekker in en werd ik ook steeds nieuwsgieriger hoe het af zou lopen. Maar op sommige punten was het trage misschien ook nodig om de complexiteit van de verschillende gebeurtenissen en gevoelens te verwoorden.

Ben ik omvergeblazen? Nee. Is het een goed boek? Zeker.
Het boek wordt alom geprijsd en dat was ook de reden waarom ik het heel graag wilde lezen.
En ondanks dat het verhaal wat traag op gang komt, levert het uiteindelijk een rijke en gelaagde ervaring op. De diepe duik in de emoties en levens van Yasmen en Josiah biedt een realistisch beeld van liefde, verlies en hernieuwde hoop. Een aanrader voor iedereen die houdt van een goed geschreven, emotioneel geladen verhaal.

"Liefde is niet altijd een rechte lijn; soms moeten we elkaar loslaten om de weg terug naar elkaar te vinden’’

Meer recensies van Boekenbarones