Een origineel liefdesverhaal met humor en diepgang

Boekenbarones 21 juni 2024
Vandaag is ‘Zeven briefjes’ van Mia Zomerdijk verschenen.
En ik mocht het boek van LS Amsterdam alvast vooruit lezen!
Het is een verhaal met een lach en een traan en zeker de moeite van het lezen waard!

In dit verhaal maken we kennis met Leonie, ze is begin veertig en is kleuterjuf. Ze heeft altijd al de droom gehad om een keer een boek te schrijven, maar gunt zichzelf hier niet echt de tijd voor. Daarbij is ze alleen, en zou ze hier graag een keer verandering in zien komen. Online daten ziet ze niet zitten, en ook in apps zoals Tinder heeft ze geen vertrouwen. Liever vertrouwt ze op het lot, maar hoe kan ze het lot een handje helpen?

Ze besluit om zeven briefjes te schrijven en verstopt deze vervolgens op een plek waar ze leuke mannen verwacht: in haar favoriete boek in de boekhandel, in een Noorse trui in een kledingwinkel, in de doos van een fles wijn bij de wijnhandel, en zo heeft ze nog een paar plekken bedacht. Na een korte tijd begint dit al vruchten af te werpen en volgt de ene date na de andere, waarvan de een succesvoller dan de ander…

Voor mij is het een succesvolle kennismaking met Mia Zomerdijk, waarvan ik nooit eerder een boek las. Maar na het lezen van dit boek weet ik wel zeker dat het niet de laatste zal zijn.
Mia heeft gekozen voor een origineel verhaal met diepgang. Er zit genoeg humor in, maar het kent ook een diepere laag, niet alles gaat Leonie voor de wind. En dat laat Mia zien door een aantal mooie maar ook verdrietige plotwendingen.

Het is dan ook moeilijk om hier niets over te zeggen, maar het zou zonde zijn om het verhaal al helemaal prijs te geven. Maar wat ik je wel kan vertellen is dat je sommige plotwendingen niet ziet aankomen. En deze maken het boek zoals het is geworden, hartverwarmend.

Ik vind het leuk dat Mia heeft gekozen voor een wat ouder personage wat haar leven nog niet helemaal op de rit heeft. Ze heeft geen relatie en haar droom om een boek te schrijven wil vooralsnog maar niet lukken. Daarentegen haalt ze wel veel plezier uit haar werk als kleuterjuf en dat spat dan ook van de pagina’s af. Haar beste vriendin Linda zit er echter heel anders bij. Ze is getrouwd en moeder van drie kinderen. Zij worstelt met de balans tussen luiers, borstvoeding en huilbuien. Leonie treft haar thuis vaker aan in situaties die menig moeder maar ook niet moeder zo voor zich ziet. Dit zorgt voor een leuke balans in het verhaal.

Kortom, een aanrader!

"Mia Zomerdijk brengt een verhaal tot leven dat zowel sprankelt als ontroert, een verhaal dat je bijblijft."

Meer recensies van Boekenbarones