Mijn favoriete deel uit de serie

Boekenbeschrijfster 04 augustus 2024
Wat heeft Gaby Rasters met ‘Bijzondere buren’ een heerlijk eerste deel uit De straat van Kaat-serie geschreven. Kaat is een geweldig hoofdpersonage, die een mooie groei doormaakt in dit eerste deel al. Ik ben heel benieuwd hoe zij zich in de volgende twee boeken verder ontwikkeld. Maar alle bijpersonages uit dit boek verdienen ook alle lof. Zij maken het verhaal heel kleurrijk en gezellig. Dat geldt niet alleen voor Minke en oma Betty, maar ook voor alle bewoners uit de straat, voor de hulpverleners én voor de ouders van Kaat. Wat een mooie groep mensen bij elkaar en wat weet de auteur dit op een beeldende manier te vertellen, zodat je van iedereen een goed beeld kan vormen.

Rasters heeft bovendien een hele fijne en vlotte schrijfstijl. Dat zorgt ervoor dat je dit boek het liefste in één keer uitleest. Er gebeurt van alles in, zeker na ongeveer 2/3 van het verhaal. Dan “moet” je gewoon weten hoe het afloopt en lees je in één keer door (ook al kost dat een stukje van je nachtrust). De auteur rondt een aantal verhaallijnen af in dit boek en laat een aantal losse eindjes open voor het volgende deel. Dat maakt van ‘Bijzondere buren’ een bijzonder verhaal.

Meer recensies van Boekenbeschrijfster