Wat een steengoede thriller!

Meteen vanaf het eerste hoofdstuk weet Anya Niewierra je mee te nemen in het spannende verhaal van Olga Liebke. De auteur vertelt in het heden over een documentaire die net is uitgekomen, waarin een gesprek wordt gevoerd met iemand. Wie dat precies is, ontdek je gaandeweg het verhaal. En daarbij wordt in het verleden (een aantal jaren voor die documentaire) het verhaal vanuit Olga verteld. Dat eerste hoofdstuk in het verleden zet de verhoudingen direct op scherp. Daarin gebeurt veel, waardoor je meteen verder wil lezen. De schuingedrukte fragmenten tussendoor verhogen de spanning nóg meer. Geweldig gedaan door de auteur!

Tijdens het lezen merk je dat Niewierra veel onderzoek heeft gedaan naar de geschiedenis die ze in het boek ‘De nomade’ heeft verwerkt. Je leert meer over het voormalige DDR, Belarus, Litouwen en het oude Oost-Pruisen. Het is heel interessant om te lezen hoe het leven was net nadat de muur was gevallen en hoe die gebeurtenis ook nu nog een rol kan spelen in het leven van mensen. Wat weet de auteur de geschiedenis toch op een interessante wijze te verwerken in een verhaal.

Van het begin tot het eind is dit verhaal enorm boeiend om te lezen. Je wil weten wie er bij de documentaire betrokken zijn, wat het precieze verhaal van Olga is, wat Olga’s vader allemaal heeft meegemaakt en wie er bij die schuingedrukte fragmenten betrokken zijn. Binnen twee dagen had ik het boek uit (omdat ik geen tijd had om het in één keer uit te lezen). Wat een interessante en steengoede thriller. Wat mij betreft, is ‘De nomade’ het beste boek van Niewierra tot nu toe.

Meer recensies van boekenbeschrijfster