Wat een leuk verhaal

Boekenbeschrijfster 02 oktober 2024
‘Ritchy aan de bal’ is het eerste deel in de serie van Gymmeester Daan. Wat heeft Daan Verver een leuk kinderboek geschreven met een mooie boodschap erin. Het boek begint met een voorstelrondje. Je leert gymmeester Daan kennen (op een erg grappige wijze) en ook de drie belangrijkste personages uit het boek komen kort aan bod: Ritchy, Mats en Sharona. Heel leuk gedaan! En op deze manier weet het jonge lezerspubliek meteen over wie het verhaal voornamelijk zal gaan.

Het verhaal wordt verteld vanuit Ritchy. Wat is hij een leuk hoofdpersonages. Verver heeft de leerlingen uit het verhaal gebaseerd op meerdere leerlingen die hij zelf in de les heeft gehad, waardoor Ritchy bijvoorbeeld een mengeling is van meerdere kinderen. En Ritchy is geen lieverdje in de klas, maar hij komt wel op voor onrecht en hij heeft stiekem een klein hartje. Ik heb hem wel in mijn hart gesloten na het lezen van dit boek, vooral door hoe hij opkomt voor zijn beste vriend Mats en door hoe vol hij is van voetbal. Hij komt er wel in deze wereld.

Het opvallendste aan ‘Ritchy aan de bal’ zijn de Haagse woorden die af en toe gebruikt worden. Heel leuk als je uit Den Haag (en omgeving) komt; lastiger als je daar niet in de buurt woont. Maar gelukkig staat er achterin een woordenlijst met de betekenis van ieder Haags woord. Ik vond het leuk om te lezen wanneer Ritchy ineens overging op het Haags. Wanneer die woorden hardop uitspreekt, kun je al wel beter begrijpen wat er gezegd wordt.

Verver heeft een mooie boodschap in het verhaal verwerkt, namelijk dat je mag zijn wie je bent en dat je iemand niet zomaar moet beoordelen op bijvoorbeeld zijn of haar uiterlijk. Dat komt bij meerdere situaties in het boek voorbij. Al met al is ‘Ritchy aan de bal’ een leuk, grappig en mooi verhaal dat ondersteund wordt met leuke illustraties van Paco Vink. Kinderen vanaf 8 jaar kunnen dit verhaal al zelf lezen; voorlezen kan al vanaf 6 jaar. Hopelijk is dit het begin van een serie rondom Gymmeester Daan.

Meer recensies van Boekenbeschrijfster