Achter mijn voordeur

Boekenmening 02 juni 2024
In haar eigen woorden, met klare stem, vertelt Truusje van Zanten hoe ze viel voor de verkeerde man en zij en haar kinderen slachtoffer werden van huiselijk geweld.
In haar verhaal spaart ze zichzelf niet, noch de instanties met wie ze de strijd aanbindt, voor eigen welzijn, maar vooral en bovenal voor dat van haar kinderen.
Hier en daar vindt ze gehoor, maar ook veel onbegrip. Er worden obstakels overwonnen, ze lost beetje bij beetje haar schulden af, maar de dreiging van haar gewelddadige man hangt als een donkere wolk boven het verhaal. De uitkomst is onzeker. Hoe zullen haar kinderen zich ontwikkelen?

Truusje geeft je met dit boek een inkijkje in een wereld van huiselijk geweld. Ik las het begin met verbijstering. Niet omdat het zo beschreven is, maar om mijn eigen reactie. Vaak heb ik gedacht meid ga toch gewoon weg bij die vent. Waarom blijf je zo lang bij hem? Tot het besef bij mij kwam dat het zo geleidelijk ging.

Als Truusje op een gegeven moment de moed heeft verzameld om weg te gaan, verbijsterd mij dat hulp niet wordt gegeven terwijl daar zo om gevraagd werd. Truusje laat zien dat zij heel krachtig is. Dat zij loodzware beslissingen durft te nemen. Om haar kinderen een goede toekomst te geven. Om uiteindelijk zelf ook een beetje geluk te krijgen.

De vooroordelen waarmee ze te maken krijgt vind ik verschrikkelijk. Maar ik besef me ook dat het makkelijker is om te oordelen dan te luisteren. Het is knap hoe zij hierboven staat en op haar doel af gaat. Stalking en geweld in huiselijke kring wordt in Nederland nog steeds niet goed aangepakt. Veel te vaak wordt er te makkelijk naar gekeken. Dan ga je toch weg. Maar heeft degene die het overkomt dan geen recht om te blijven? Om haar leven te leven? Deze gewelddadige mensen moeten worden aangepakt. Zodat het slachtoffer een veilig en gelukkig leven kan leiden.

Truusje bedankt dat je dit boek hebt geschreven. Heel dapper hoe je alles hebt beschreven. Nu je vervolg lezen. En hopelijk wordt je hierin wel beter gehoord en geholpen. Bedankt voor het bewust maken van de vooroordelen. Het lijkt zo makkelijk als je niet mee maakt.

Meer recensies van Boekenmening