Gedwongen

Boekenmening 14 mei 2024

Kim en Twan leiden een fijn leven. Samen met hun twee kinderen zijn ze net terug van een heerlijke vakantie en klaar om het normale leven weer op te pakken. Totdat Twan vreemde dingen gaat doen. Wat voor gevaar zit er bij het voetbalveld? Waarom moet Kims tas altijd worden schoongemaakt en begint Twan te controleren waar zij en de kinderen hun schoenen neerzetten?

Twan ontkent dat er iets aan de hand is met hem en Kim gaat steeds meer aan zichzelf twijfelen. Hier begint haar zoektocht naar wat er met Twan aan de hand is, maar ook naar zichzelf. Waarom laat ze zich zo dwingen door Twan, zelfs als hij niet in de buurt is? Hoe kan ze haar kinderen beschermen tegen het gedrag van hun vader?

Dit verhaal geeft heel goed weer wat er gebeurt als iemand last krijgt van dwang (OCD).
Zo geleidelijk als het gaat. En hoe de rest van een gezin hierin wordt meegenomen. Je leest het verhaal van Twan en Kim.Met name via dagboek fragmenten die Twan schrijft aan zijn overleden vader. Vanuit Kim die steeds meer gaat twijfelen, maar ook gefrustreerd en moedeloos er van wordt.
Ze raken zichzelf en elkaar steeds meer kwijt.

Ik las het verhaal en dacht dit overkomt mij niet. Maar naarmate het verhaal verder ging, besefte ik dat dit iedereen kan overkomen. Gevoelens worden erg goed beschreven. De mate waar het mee insluipt ook. Het kroop mij een beetje onder de huid.

Meer recensies van Boekenmening