Prachtig verhaal!

Boekenmiepje 16 december 2023
Begin december viel dit mooie recensie exemplaar op mijn deurmat (oké, spreekwoordelijk dan haha) en mijn interesse was direct gewekt. Normaal gesproken gaat mijn interesse niet echt meer naar boeken die zich afspelen in de oorlog (te vaak een boek over gelezen), maar de titel gaf eigenlijk direct al aan dat dit geen standaard oorlogsverhaal was...

Na het overlijden van haar man blijft Gertie Bingham alleen achter met het door haar, en haar man opgezette boekenwinkeltje 'Bingham Books' in Beechwood. Gertie weet van verdriet even niet meer wat te doen met haar leven. Moet ze de boekwinkel verkopen en opnieuw beginnen? Maar dan neemt haar leven een onverwachte wending als huisvriend Charles met de vraag komt om een Joods meisje uit Duitsland in huis te nemen. Hedy is een koppige tiener die heel wat teweeg brengt in het leven van Gertie. De boekwinkel blijft en Gertie besluit om een ondergrondse leesclub te organiseren, voor als haar buurtgenoten moeten schuilen voor de bombardementen. Met de komst van Hedy in haar leven komt Gertie ineens in aanraking met aspecten in het leven die zij nooit eerder heeft meegemaakt..

Wat een verademing is dit boek! Er zijn inmiddels zo veel oorlogsromans dat er geen enkel vernieuwend onderwerp meer zou zijn, of toch wel? Met 'De ondergrondse leesclub' heeft Annie Lyons een verhaal geschreven die in mijn ogen wel wat verfrissing brengt over de oorlog. Ze schrijft makkelijk leesbaar en luchtig. Je vliegt door het verhaal heen. Natuurlijk komt de oorlog en het bijbehorende verdriet aan bod (dat nooit vergeten mag worden), maar het is ook fijn om eens wat luchtigs te lezen met een andere richting. Het verhaal is beeldend, wat maakt dat je meeleeft met de hoofdpersonen. Ik vond het echt een heel fijn en mooi boek, zeker één om aan te raden.

Meer recensies van Boekenmiepje