De Japanse weduwe

Boekenpearls76 14 oktober 2024
Recensie van:
De Japanse weduwe
Een thriller die zich deels afspeelt tegen de achtergrond van traditionele Japanse gewoonten.
Auteur:
Annette van Luyk
komt uit Den Haag. Ze heeft Culturele Antropologie en Communicatie gestudeerd en werkte jarenlang als Senior Purser bij de KLM. Naast schrijven heeft ze een passie voor reizen en acteren. Samen met haar man bezit ze een huis in Puglia, Zuid Italië, waar ze een deel van het jaar woont.
Wijze van lezen:
Recensie exemplaar ontvangen van uitgeverij Il Mondo en de auteur in ruil voor mijn recensie.
Uitgeverij: Il Mondo
Genre: thriller
Cover en flaptekst:
Een betoverend mooie cover. De kleuren zijn tot in uiterste perfectie passend. Ik zie een Japanse dame in een prachtige kimono met bloemen erop. Ze staat tot haar middel in het water. Takken met roze bloemetjes (Sakura boom?). De vrouw kijkt mij recht aan, ik kan niets van haar gezicht aflezen. Dit maakt me nieuwsgierig naar deze thriller.
De flaptekst is indrukwekkend en tegelijkertijd heftig.
Quote:
Oosterse schoonheid tot in perfectie getoond. Gitzwarte ogen ontmoeten die van hem. De betovering is compleet wegkijken kan niet meer.
Mooie teksten:
Bron: www.annettevanluyk.nl
Wie is Tomiko? Welk geheim verbergt ze? De Nederlandse Femke gaat op onderzoek uit als haar vader als een blok voor deze Japanse schoonheid valt.
Bron: voorin het boek
Figuurlijk:
Een masker dragen
Nooit je gedachten uitspreken
Geen emoties tonen
Je aanpassen, anders word je buitengesloten
Het verhaal:
Tomiko is een beeldschone Japanse vrouw die is opgegroeid in een arme buitenwijk van Tokio. Al sinds haar jeugd heeft ze het verlangen om rijk te worden. Dat lukt haar door een huwelijk aan te gaan met een vermogende man. Maar als het huwelijk volledig is uitgeblust en hij nog maar weinig belangstelling voor haar toont, zint ze op wraak.
Achter de façade van haar schoonheid gaat een complexe persoonlijkheid schuil met een duister verleden waarmee ze een Nederlandse man én zijn familie de afgrond intrekt.
Mijn leesbeleving:
Eerder las ik van Annette van Luyk het boek Getekend door een sekte. Een verhaal dat zo beeldend geschreven was dat je alles zelf ervoer. Daarom was ik heel benieuwd naar de Japanse weduwe. Ik ben allerminst teleurgesteld.
De proloog is ijzersterk en vormt een prima springplank naar de rest van het verhaal. De wisselingen in plaats en persoon zijn duidelijk gedaan. Ook hier is de intens beeldende en filmische schrijfstijl tot in de finesse aanwezig. Ik vorm wordt afgewisseld met de verhalende vorm. In beide gevallen leer je de personages zeer goed kennen. Deze zijn gedetailleerd uitgewerkt en op papier tot leven gewekt. Ze gaan de dialoog met elkaar aan. Als ik las zag ik ze voor me, kon ik hen bijna aanraken. Als ik niet las dacht ik aan hen. Zo verbonden voelde ik mij met hun levens. Dat het verhaal verteld wordt uit diverse perspectieven houdt het continu boeiend, prikkelend en spannend.
Het inzicht in het leven van Japanners vind ik leerzaam en fascinerend. Nog nooit ben ik in Japan geweest maar door dit verhaal te lezen was ik er toch even. De innerlijke drang naar rijkdom, uiterlijke perfectie, (mannelijk) belangstelling en je begeven in de hoogste sociale kringen is een rode draad in dit verhaal. De euforie, de trots, het pronken is het ultieme doel. Maar als de nieuwigheid eraf is, is er ook die diepe innerlijke leegte en heimwee naar een leven wat eens was.
Zowel de karakters en gevoelens zijn uitstekend uitgewerkt en voel je daadwerkelijk in jezelf. Ze klampen zich aan je vast. Het gaat onderhuids. De spanning is sluimerend hetzij van een eerste keer op stap en daar de aandacht van het andere geslacht ervaren naar de eerste stappen naar een leven als vrouw van. Nieuwe indrukken helaas niet altijd even liefdevol. Je voelen als een gebruiksartikel. Spanning als dit resulteert in ongekende razernij. Tegenslagen niet kunnen of willen incasseren. Enkel oplossen door alle schepen achter je te verbranden.
Tot je de hete adem van het kwaad in je nek voelt. Ongeloof en woede voelde ik dat alles en iedereen meegesleurd werd in een dodelijke cocktail aan gebeurtenissen. De spanning die je bijna de adem beneemt. Een race tegen de klok. Gruwelijke, rauwe, mensonterende, en alles vernietigende gebeurtenissen. Geïnitieerd vanuit de gedachte om te overheersen en geld te verdienen.
De finale is macaber en inktzwart. Je vraagt je af wanneer volgt de verlossende plot?
Als deze komt zit je eerst nog met vragen. Deze worden ruimschoots beantwoord in de epiloog die zijn weerga niet kent.
Bedankt dat ik je verhaal mocht lezen en recenseren Annette van Luyk. Erg interessant om de research voor dit boek terug te lezen op jouw site www.annettevanluyk.nl dat maakt dit verhaal nog echter voor mij.
Mijn mening:
Ik geef 5 sterren
Een beeldende en filmische schrijfstijl maken dat ik gelijk in dit verhaal zit. De personages zijn gedetailleerd uitgewerkt en ik zag ze voor mijn ogen tijdens het lezen. De Japanse cultuur, taal en gebruiken leren kennen is fantastisch. Goed gedoseerde spanning afgewisseld met mysterie, het blootleggen van iemands verborgen geheimen. Moedeloos werd ik ervan dat het onthullen ervan op ongeloof en ontkenning stuitte.
Tot het bijna te laat is. Wederom een perfect geschreven verhaal van Annette van Luyk. Ik ben en blijf fan. Ik lees graag meer verhalen van haar.
あなたの本を読ませていただき、ありがとうございます。もう一度、真の宝石のような本。
Anata no hon o yoma sete itadaki, arigatōgozaimasu. Mōichido, shin no hōseki no yōna hon.
Bedankt dat ik je boek mocht lezen. Wederom een ware boeken parel.

Meer recensies van Boekenpearls76