Het kristal van Ahe'a

Boekenpearls76 17 oktober 2024
Recensie van:
Het kristal van Ahea
Hoofdstuk 1:
Vlak nadat ze had besloten nog hooguit een mijl door te lopen, kwam Muna uit op een open plek in het bos. Haar donkerbruine ogen lichtten op en werden groot van verwondering. Tussen de Grote Reuzen lag een vlakte die bedekt was met een lichtgevend goudgeel mos waardoor het leek of de zon hier altijd scheen. Midden op het open veld stond een grote, helderwitte steen. De grootste en heiligste steen van het land: het Kristal van Ahe’a. Het was een magisch gezicht. Ondanks haar verdriet moest ze lachen van verwondering. Ze herkende deze plek uit de verhalen en mythes van haar volk.
Auteur:
Janine Keijser (Leiden, 1980):
is jurist, dierencoach en auteur van spannende en betekenisvolle thrillers. Van haar hand verschenen o.a. de ecothrillers ‘Rauw’ en ‘Beproevingen en Ontworteling.
Wijze van lezen:
Recensie-exemplaar ontvangen i.v.m. mijn deelname aan de blogtour rondom dit boek van auteur Janine Keijser. Uitgegeven door uitgeverij Ceasar in ruil voor mijn recensie. Hartelijk dank dat ik mee mag doen.
Uitgeverij: Ceasar
Genre: fantasy
Cover en flaptekst:
Een prachtige cover van een adembenemend mooi landschap. Ik zie een inheemse persoon op de rug die kijkt naar iets glinsterends voor zich. Ik wil graag het verhaal lezen.
De flaptekst is fascinerend en indrukwekkend.
Quote:
Hoofdstuk 7:
Als een dolfijn kwam ze boven water gedoken. Ze hapte naar lucht en merkte dat al haar zintuigen scherper waren en ze zich levendiger voelde dan tevoren. Als herboren stapte ze uit het ijskoude bergmeer. De nevel was opgetrokken en de zon scheen in een strakblauwe lucht. Verrukt keek ze naar de omgeving; het was exact het plaatje dat de bergleeuw haar had laten zien. Ruige, met sneeuw bedekte bergtoppen staken boven de horizon uit. De waterval had zijn oorsprong in een rotsklif tientallen meters hoger en klaterde nu gemoedelijk in het stille water van het bergmeer. Oude, hoge sparren omringden het meertje en gaven een verfrissende geur af van naalden en hars. Er heerste hier rust en een serene levenskracht.
Mooie teksten:
Het Kristal van Ahe'a is een fantasierijk en meeslepend verhaal.
Het Kristal van Ahe'a behaalde de shortlist van de Harland Awards en is het eerste korte verhaal in een nieuwe fantasy serie.
Het verhaal:
Muna, dochter van het stamhoofd, gaat op een (innerlijke) reis door eeuwenoude sparrenbossen en mystieke landschappen. Met hulp van de sylfen, nimfen en de Adelaar God zal zij de test moeten doorstaan die het Kristal haar oplegt. Maar Muna wordt belast door haar verleden en niet alles is wat het lijkt... Wie is het mysterieuze wezen dat in haar dromen verschijnt? En waarheen zal haar pad leiden?
Mijn leesbeleving:
Opnieuw heeft auteur Janine Keijser mij betoverd. Ook nu heeft zij een schitterend verhaal geschreven dat in een rijke en beeldende schrijfstijl is geschreven. Als lezer volg je de jonge vrouw Muna op haar zielsreis. Door haar ogen zag ik de schitterende flora en fauna en voelde ik de onrust en onzekerheid van haar missie. Ook het spirituele reizen en de telepathische verbindingen raakten me diep.
Ook de onderliggende boodschap heb eerbied voor alles wat leeft. Koester en bescherm het met alles wat in jouw vermogen ligt. De personages zijn tot leven gewekt in dit verhaal; gedetailleerd en geloofwaardig. Dat ik mee mocht op deze reis was een ervaring die ik voor geen goud had willen missen. Ook als het besef landt dat liefde de grenzen van leven en dood overstijgt is dat emotioneel maar ook hoop- en rustgevend.
Hoe gaandeweg de visioenen overvloeien in het dagelijks leven is op een mooie manier gedaan. In het tempo van Muna: angst en onzekerheid ontmoeten vastberadenheid en geloof in jezelf. De beloning en het indalende besef van een levenslang cadeau vond ik magisch mooi.
De plot is fabelachtig mooi.
Veel te snel nam ik afscheid van Mina en haar wereld. Toch heeft ze een diepe indruk achtergelaten en heb ik er vertrouwen in dat het haar allemaal gaat lukken. Ze is een sterke, leergierige, liefhebbende, respectvolle en spiritueel krachtige vrouw geworden.
Mijn mening:
Ik geef 5 sterren.
Een geloofwaardig en diepgaand verhaal. Beeldend geschreven waardoor je alles ziet en ervaart zoals Muna dit doet. Ik werd betoverd door een fascinerend mooie flora en fauna. Een spirituele diepgaande zielsmissie waarin veel overwonnen wordt met in de plot de ultieme beloning: zielenrust en het besef dat Muna er toe doet en het verschil kan maken met haar nieuwe levenstaak. En de boodschap dat de liefde nooit sterft maar altijd blijft.
Janine Keijser bedankt dat ik mee mocht doen aan de blogtour rondom. jouw fascinerend en adembenemend mooie verhaal.

Meer recensies van Boekenpearls76