In jouw schaduw

Boekenpearls76 09 oktober 2024
Recensie van:
In jouw schaduw
Deel 1 met rechercheur Nicky van Wijnen
Een bloedstollende psychologische thriller over een actueel thema.
In jouw schaduw is een razendspannende psychologische thriller over een thema dat aandacht verdient.
Auteur :
Corine Hartman
Wijze van lezen:
Luisterboek geleend via Dbieb voor mijn deelname aan de Instagram Ladies of Crime leesclub.
Uitgeverij: VBK Lab uitgevers
Voorlezers:
Jamie Grant en Audrey Bolder
Wat vind ik het ongelooflijk goed dat de twee hoofdpersonages Lynn en Nicky door twee verschillende stemmen worden gepresenteerd aan de luisteraar. Beide dames komen levensecht op mij over ik zag ze tegenover mij zitten als ik op keek van het luisteren. Subliem gedaan door Jamie en Audrey. Continu de bij de gebeurtenissen passende intonatie. Het gebruiken van spanning in de toonhoogte van de stemmen. Ook het Engels werd mooi uitgesproken. Evenals het mooie zuivere zingen. Ik wil meer van deze dames luisteren. Zij laten dit verhaal in hun waarde en tillen het naar een nog hoger niveau. Ze emotioneerden mij zelfs op de momenten waar dat ook nodig was. Waardevol.
Genre: thriller
Cover en flaptekst:
De felle kleuren spreken mij aan. Dat gele gecombineerd met dat felrode hart, dat gebroken glas. Ook de subtitel trekt gelijk mijn aandacht. Dit maakt dat ik het boek zeker op zou pakken in de winkel.
Quotes:
Bron: inkijkexemplaar www.ebook.nl
1. Lynn
Er zijn twee mogelijkheden. Hij is het, of ik zie spoken. En ik geloof niet in spoken. Terwijl ik het plein van de peuterspeelzaal af loop, Suus’ kleine, warme hand in de mijne, stokt de adem in mijn keel. Even verwacht ik ter plekke in elkaar te zakken omdat mijn benen me niet meer willen dragen. Aan de overkant van de straat staat hij. Spijkerbroek, een zwarte hoody, de ca-puchon over zijn hoofd getrokken. Voorovergebogen, alsof hij zich schrap zet voor de grote, boze wereld. Toch herken ik hem onmiddellijk. Aan zijn lange, pezige postuur, maar meer nog aan de manier waarop hij zijn sigaret vasthoudt, hoe hij die tussen zijn lippen steekt en diep inhaleert, waarna het eeuwen lijkt te duren voor hij de rook uitblaast. Iets van zijn blonde, sluike haar piekt onder de capuchon uit. Zijn ogen kan ik niet goed zien.
Toen ik hem net leerde kennen, vond ik ze prachtig. Lichtblauw en vol levenslust.
Ik verstijf. Het suist in mijn hoofd en het is alsof ik zijn sterke handen weer rond mijn keel voel, alsof er geen jaren zijn verstreken sinds ik van hem wegvluchtte. Nu krijg ik opnieuw de behoefte weg te rennen, ver weg, zo ver als maar kan, van deze nachtmerrie die ik voorgoed achter me had willen laten.
3. Nicky
De jonge vrouw tegenover haar krijgt het te kwaad en dat vindt rechercheur Nicky van Wijnen een goed moment om te pauzeren.
‘Ik begrijp dat het moeilijk is, Elise,’ zegt ze. ‘Neem je tijd, ik zal nog een kop thee voor je halen.’ Even later is ze terug. Thee, en chocoladekoekjes als troostvoer. ‘Gaat het weer een beetje?’ Een bedeesd knikje als reactie. ‘Het is nogal ontnuchterend om hier te zijn. Alsof vannacht een slechte droom is geweest en ik nu pas wakker word. Ik weet niet of ik dit allemaal wel kan en wil.’ ‘Laten we het proberen. Ik help je wel, oké?’ Nicky zet de opnameapparatuur weer aan. ‘Jullie leerden elkaar kennen via Tinder en na een poosje online contact wilden jullie elkaar in levenden lijve ontmoeten. Jullie gingen uit eten. En toen?’ Elise Huizinga vertelt hoe de man die ze na een gezellig etentje uitnodigde voor een kop koff i e in haar appartement misbruik maakte van haar vertrouwen. Haar ‘nee’ opvatte als een aanmoediging. Met tranen in haar ogen haalt ze de herinnering terug.
‘Het was verschrikkelijk,’ zegt ze, ‘zo walgelijk, mensonterend.
Het verhaal:
Het leven van de achtendertigjarige Lynn leven loopt op rolletjes, tot haar ex-man opduikt en haar bedreigt. Hij hoort bij een verleden dat ze geheim wil houden, zelfs nadat ze op een avond wordt mishandeld en in het ziekenhuis belandt. Aan rechercheur Nicky, die een geheim uit haar verleden juist wil ontrafelen, de taak om Lynn te overtuigen dat ze aangifte moet doen, uit zijn schaduw moet stappen. Maar Lynn wil haar gezin beschermen. Net als de twee elkaar lijken te vinden en er zelfs een vriendschap ontstaat, neemt het lot een andere wending.
Mijn luisterbeleving:
Nog niet eerder luisterde of las ik een verhaal van Corine Hartman. Ik ben niet teleurgesteld. Dit verhaal is psychologisch zeer sterk en geloofwaardig. Ook het thriller gehalte komt goed tot uiting.
De spanning in deze psychologische thriller is prima gedoseerd. Het verhaal van Lynn komt ongelooflijk en intens binnen. Dit wordt mede veroorzaakt door de gehanteerde ik-vorm. Ook de voorlezers van dit luisterboek dragen hier in hoge mate aan mee. De juiste toon zodat bij spanningen je de impact voelt. De tekst wordt nog meer versterkt.
Ook bij het verhaal vanuit rechercheur Nicky voelde ik deze spanning. Hetzij bij de frustratie omdat er afgezien wordt van aangifte in verband met schaamte. De spanning als zij “in actie” kwam vanuit woede richting een verdachte. Haar zoektocht naar haar wortels. Allemaal op een andere manier maar iedere keer komt het binnen.
Ditzelfde geldt bij Lynn. De spanning van het verleden dat zich opnieuw aan haar openbaart. Het liegen tegen haar man; want als de waarheid de leugens inhaalt is dat vast desastreus voor de toekomst. Het alleen op pad zijn voor het goede doel en later vanuit een uitzichtloze situatie niet weten of je de zon weer mag zien opkomen.
De personages werden als echt levende mensen voor mij. Gedetailleerd en beeldend uitgewerkt. Hun innerlijke overpeinzingen waren puur, herkenbaar, soms grappig of het cynisme droop er vanaf, rauw en indrukwekkend accuraat gebracht.
Ook de thematiek van femicide enerzijds en de mentale ballast van adoptie en de zoektocht naar je biologische wortels anderzijds vind ik prima uitgewerkt. Het psychologische aspect zit in het gruwelijke kat en muis spel, de verstikkende angst, schaamte, spanning, ontgoocheling, woede en al het onrecht in dit verhaal. Maar ook bij de schreeuw om gerechtigheid voor vrouwen in deze situaties. Voor die vrouwen die hun stem lieten zwijgen en aan handen en voeten geketend werden door diepgewortelde angst.
En ook in Nicky haar worstelingen met haar persoonlijke verleden. Haar verleden. De zoektocht naar haarzelf, zichzelf en haar persoonlijke geschiedenis onder de loep nemen en doorgronden. Maar ook haar vriendschap met haar naaste collega. De intense band die zij in korte tijd opbouwt met Lynn. Haar medemenselijke betrokkenheid, haar vermogen tot oprecht luisteren raakten mij diep.
In de plot komen de verhaallijnen samen. En op het moment dat ik dacht komt er nu nog gerechtigheid voor al deze afschuw en hoe dan?Dan komt het onverwachts toch nog. Op een mooie wijze gebracht.
En mocht die gerechtigd niet gekomen zijn dan was het ook realistisch geweest. Niet alles is voor elkaar te krijgen natuurlijk. In het dagelijks leven ook niet.
Ik luister/lees graag meer van Corine Hartman. Wat een intens indrukwekkend verhaal is dit.
Mijn mening:
Ik geef 5 sterren.
Deze luisterervaring vond ik zeer intens, diepgaand en indrukwekkend. Het verhaal is goed en geloofwaardig opgebouwd. Het vertellen vanuit divers perspectief en vanuit de ik en de verhalende vorm maken het kwalitatief nog sterker voor mij.
De spanning is op alle fronten goed gedoseerd. De aandacht voor deze helaas actuele thematiek rondom femicide vind ik sterk. Hopelijk geeft het slachtoffers in soortgelijke omstandigheden hernieuwde hoop en moed. Want niemand heeft het recht om provocerend, dominant, mensonterend en gewelddadig te zijn richting vrouwen. Er is geen excuus.
Het persoonlijke, medemenselijke intense gecombineerd met de professionaliteit van een rechercheur vond ik duidelijk naar voren gebracht. Invoelbaar. Hopelijk sterkt het rechercheurs om van Nicky te leren.
In de toekomst luister/ lees ik graag meer van Corine Hartman. Wat een fantastische auteur. Zo goed in staat om waargebeurde elementen te verweven in een psychologische thriller.
Ladies of crime bedankt dat ik deel mocht nemen aan jullie leesclub.

Meer recensies van Boekenpearls76