Schakelmagie

Deel 2: Geestenpoort
Auteur :
Johanna Lime
Bron: https://johannalime.com
Johanna Lime was het pseudoniem van het duo Marjo Heijkoop en Dinie Boudestein. Zij woonden op 19 november 2018 al 36 jaar samen in hun huis en hadden ook daarvoor alle lief en leed uit hun beide levens gedeeld. Marjo en Dinie schreven sinds hun kindertijd al dagboeken vanuit het gezichtspunt van hun personages. Die dagboeken hielden ze geheim, totdat ze na een reeks treurige voorvallen in de familie besloten om hun verhalen met lezers te delen. Vanaf 1 november 2011 gingen ze futuristische fantasyromans schrijven, waarin ook een vleugje sciencefiction is verwerkt. Behalve deze romans die bij uitgeverij Zilverbron zijn uitgekomen, schreven zij ook korte verhalen die zij zelf op Smashwords als e-books uitgaven. Hun voorliefde was altijd al het fantasy en science fiction genre. De fantasiewereld die zij bedachten, kreeg de naam Eibor Risoklany. Daarin ontstonden de koninkrijken Laskoro en Berinyi uit hun debuutroman Schimmenschuw en hun trilogie De vergeten vloek. Terwijl ze bezig waren met het schrijven van De vergeten vloek deel 3, Schamel verbond, konden ze echter niet langer samen blijven schrijven. Dinie Boudestein overleed op 23 december 2018 aan kanker. Hierdoor moest Marjo alleen verder.
Wijze van lezen:
Recensie-exemplaar ontvangen van uitgeverij Zilverspoor in ruil voor mijn recensie voor Blogtours Zilverspoor/Zilverbron o.l.v. Natascha van Limpt.
Uitgeverij: Zilverspoor
Genre: fantasy
Cover en flaptekst:
Ik zie een regenboog gekleurde bol met daarover wat me een DNA streng. Het maakt me nieuwsgierig naar dit verhaal.
Quote:
Een ongelooflijk bar gevecht vergt alle energie. In opmaat naar een finale die zijn weerga niet kent. Hereniging met vrienden; houd hun handen maar vast het zal je gezondheid ten goede komen.
Het verhaal:
Daniël en Irene reizen af naar Calliope. Wanneer op de heilige plaats van de Boselfen het huwelijk van Malon en Elibu voltrokken wordt, verdwijnt Daniël spoorloos. Om erachter te komen waar haar man gebleven is, moet Irene het orakel raadplegen. De wereld van de Boselfen kent vele geheimen. Experimentele talismans zijn het grootste gevaar. Het orakel ziet iets verschrikkelijks in haar visioen. Als Elibu dat hoort, wordt ze woest. Irene ontdekt waar de wisselende stemmingen van de Woestijnelf vandaan komen. Ze moeten naar de plek die Elibu nooit meer wilde bezoeken. In hun zoektocht naar Daniël trotseren de vrienden vele gevaren. Zelfs als het hun zal lukken om de vijand te stoppen, is de verandering die ze moeten ondergaan revolutionair.
Mijn leesbeleving:
De finale van een trilogie. Ik voelde dat continu van binnen. Ik wilde absoluut niet te snel lezen. Zo lang mogelijk bij Irene, Daniël, Torrun, Elibu, Malon en Zavis blijven. Ze raakten gedurende het lezen van deze trilogie met mij verweven. Door de uitmuntende beeldende en filmische schrijfstijl kwam deze verbondenheid tot stand. Ook nu weer een helder verhaal.
Een verhaal dat idyllisch begint; een welverdiende vakantie in het vooruitzicht. Bij dierbaar geworden vrienden die je uitnodigen voor een van de meest memorabele dagen van hun leven; een verbintenis in liefde. Maar toch ook telkens die alertheid. Niemand vertrouwen behalve jezelf. En waarop moet je vertrouwen? Op je eigen intuïtie of op visualisaties.
Ook nu leerde ik de hoofdpersonages nog beter kennen. Ook het nog meer wegwijs worden in spiritualiteit en magie vond ik fascinerend en leerzaam. Als dan de meest gitzwarte angsten echt uit komen doet me dat huiveren. Gebeurtenissen die rauw, gruwelijk, mensonterend, sadistisch en misselijkmakend zijn. Ik wilde al het onrecht verpulveren. Maar ik had de middelen daartoe niet. En om mijn E-reader te vernietigen vond ik zonde. Ik wilde toch de clou van het verhaal weten hoe moeilijk vele stukken ook waren.
Wat is echte vriendschap dan mooi. Wars van etniciteit, levensovertuiging, uiterlijk, referentie kaders maar gewoon samenwerken en ontdekken dat dat de sleutel tot redding vormt. Zo magisch en ontroerend mooi verwoord. En als visionairs dan ook nog een mogelijkheid vinden tot een uiterst krachtige oplossing dan is dat fantastisch.
Dit deel vergde veel van de personages. Mentaal en fysiek tot het uiterste en nog verder van hun kunnen. Een hereniging die als het trappen in een wildklem blijkt te zijn. Totdat het besef komt dat het vasthouden van je vrienden de weg naar vrede zal inleiden. Een krachtige finale eindigend in een duizelingwekkende plot. Waarin alles samenkomt.
Het blijkt dat ik nog niet alle boeken van Johanna Lime gelezen heb. Deze trilogie heeft me aangenaam verrast. Ik kijk ernaar uit om nog veel meer van Johanna Lime te lezen en te recenseren. Ik ben groot fan.
Hopelijk keren Irene, Daniël, Torrun, Elibu, Malon en Zavis nog eens terug. Dan is het afscheid minder verdrietig.
Mijn mening:
Ik geef 5 sterren.
Ruimtestad liet me kennismaken met diverse planeten, hun cultuur, taal, spirituele overtuigingen, magie soorten en bracht mij in vervoering.
Geestenpoort versterkte de band die ik met de personages voelde. Samenwerking in gang zetten. Vredevol en met respect voor iedereen.
Tenslotte komen in Schakelmagie alle verhaallijnen samen. Al is de weg naar de plot vol moeilijkheden. De kracht van vriendschap en het bundelen van krachten en kennis blijkt zeer noodzakelijk en nuttig te zijn.
Een dikke aanrader deze trilogie.

Meer recensies van Boekenpearls76