Tussen tijd & toekomst

Tussen tijd en toekomst
Auteur :
Leonie van der Kolk
Bron: www.leonievanderkolk.nl
Mijn naam is Leonie. Zie mij voor je als een creatieve vrouw met een notitieboek, een pen en een kop thee in haar hand. Klaar om allerlei woorden op papier te zetten.

Oftewel: je kunt stellen dat schrijven mijn middle name is, want ik schrijf elke dag! Journalen, blogs schrijven, teksten voor mijn website, verhalen bedenken.... ik mag graag spelen met woorden.
Na een studie communicatie, een aantal jaar hobbymatig bloggen en 7 jaar werken als tekstschrijver en online marketingmedewerker had ik al heel wat schrijfervaring opgedaan. Maar écht een boek schrijven? Dat was wel even andere koek!

Daar kwam ik achter toen ik 8 maanden met de camper op reis ging en besloot dat boek nu écht te gaan schrijven. Ik schakelde een schrijfcoach in en kreeg wekelijks feedback op mijn eerste boek. En nu, een paar jaar later gaat het boek echt gedrukt worden! Sterker nog, 7 oktober was de lancering van mijn papieren debuut 'Tussen Tijd & Toekomst'!
Wijze van lezen:
Recensie exemplaar ontvangen van Leonie van der Kolk in ruil voor mijn recensie en deelname aan de blogtour.
Uitgeverij: Zilvermint stories
Genre: historische feelgood
Cover en flaptekst:
Een lief en aandoenlijke illustratie van een knappe jongeman en vrouw met een kleine jongen. Wie zijn zij? De mooie cover maakt mij nieuwsgierig.
De flaptekst is intrigerend en spreekt de verbeelding aan.
Quote:
PROLOOG
Vrijdag 7 april 1905
Lily beet lichtjes op haar lip en bewoog vluchtig haar kroontjespen over het papier. Ze was zelfs zo ijverig aan het pennen dat ze niet door had dat haar grootmoeder haar vanaf de benedenverdieping riep. Ze schrok toen haar grootmoeder vervolgens onaangekondigd de kamer binnenliep. Lily draaide zich vluchtig om en stootte hierdoor met haar elleboog tegen het inktpotje. De zwarte vloeistof viel over het papier en verspreidde zich over de woorden die ze zojuist had geschreven. ‘Zo, wat voor een mooi verhaal ben je aan het schrijven, meisje?’ Haar grootmoeder liep de kamer door en begon de bordeauxrode gordijnen te rangschikken. ‘Het gaat over een prinses, bezeten door de tijd. Ze reist stad en land af, maar geen enkele klok kan haar vertellen of ze in het verleden, heden of toekomst leeft.’ Lily haar ogen glinsterden tijdens het vertellen van het verhaal. Als beelddenker zag ze het helemaal voor zich. Ze wilde zelf ook wel een prinses zijn. Maar wel één die de tijd wist. Haar grootmoeder was even stil. ‘Dat klinkt prachtig meisje, waar heb je de inspiratie vandaan gehaald?’ Lily pijnigde haar hersenen, maar ze kon er niet op komen. Was het een droom geweest of gewoon haar levendige fantasie?
‘Weet je…’ begon haar grootmoeder toen er geen antwoord kwam. ‘Ik heb soms zulke levendige dromen, ik kan er wel een boek over schrijven, wat jij?’ ‘Oh ja!’ bevestigde Lily, heftig met haar hoofd knikkend.
‘Alleen… ik vergeet ze altijd zo snel.’ Haar grootmoeder gaf haar een kus op haar kruin en keek over haar schouder naar het bevlekte dagboek. ‘Grootmoeder… Denkt u dat ik ooit een boek zal schrijven?’ Ze dacht even na, alsof ze zorgvuldig haar woorden wilde kiezen. ‘De tijd zal het leren, mijn kind.’ Een paar dagen later vond Lily een prachtig schrijfboekje op haar bureau. Lily bewonderde het en wreef voorzichtig met haar vingers over de gladde kaft. Het blauwe leer werd sierlijk vastgebonden door gouden stiksels. Naast het boekje stond een nieuw potje inkt met een chique kroontjespen. Lily sloeg de kaft voorzichtig om en in het handschrift van haar grootmoeder stond geschreven:
Liefste Lily,
Zie hier je eigen droomdagboek. Schrijf je dromen hierin direct op nadat je wakker bent geworden. Wellicht zal je ze dan beter gaan onthouden. Dat alle dromen een mooi plekje mogen krijgen.
Alle liefs, Je grootmoeder
Mooie tekst:
“Soms moet je het antwoord niet zoeken in het verleden, maar in de toekomst.”
Het verhaal:
In de bruisende jaren ‘20 ontmoet David de mysterieuze Lily. Met haar perfecte rode lippen en elegante verschijning is David helemaal in de ban van deze prachtige vrouw. Maar is alles wat het lijkt? Gaandeweg komt David erachter dat er heel wat meer schuilgaat achter haar en haar familiegeschiedenis. Gaat het lukken om op tijd de geheimen te onthullen? En welke impact heeft de bovennatuurlijke gaven van Lily nog meer op het leven van hem en zijn zoon?
Mijn leesbeleving:
Toen ik begon te lezen werd ik gelijk het verhaal ingetrokken. Even moest er aan wennen dat het verhaal zich afspeelde in de jaren ’20. Ook omdat ik zelf niet in die tijd geleefd heb. Toch dwaalden mijn gedachten ook continu af. In die tijd waren mijn opa’s en oma kleine kinderen. En voor een oma was het de opmaat naar het moment van haar geboorte. Het verhaal begint na de proloog in 1921 en gaat door tot 17 november 1922. Vijf dagen voor mijn oma haar geboorte. Fascinerend mooi vind ik dat.
En mijn oma leeft nog! Ze hoopt 22-11 102 jaar te worden. Daarom vind ik het mede zo tof om dit verhaal te lezen. Los hiervan leest het verhaal uiterst prettig. Boven ieder hoofdstuk staan naast de datum ook de naam van diegene wiens wereld we betreden. Door de beeldende schrijfstijl had ik het gevoel dat ik door de ogen van de personages keek. De personages zijn gedetailleerd uitgewerkt. Hun gevoelens en gedachten werden de mijne.
Dit is een verhaal dat bijna uit zijn voegen barst van de passionele liefde tussen twee jonge mensen die elkaar ondanks verschillen in levensstandaard en komaf innig lief hebben. Ook laat het zien hoe een jonge vader het allerbeste leven wil hebben voor zijn jonge zoon. Lieve mensen die hem helpen met de opvoeding en aanbieden op te passen. De passie van een jongeman voor een ambacht; hout bewerking en dagdromen over een vak als meubelmaker. Een lieve meedenkende vriend die geen geld problemen heeft.
Er heerst een onderhuidse spanning gedurende het hele verhaal. Vooral rondom de mysterieuze Lily. En niet alles wordt in een keer weggegeven. De lezer krijgt kleine kruimels toegeworpen. En als die op zijn wil je meer. En dat krijg je. Ik bleef continu geboeid door lezen. En als de mysteries dan onthult werden was ik ik diep onder de indruk. Ik vond het fascinerend, nieuwsgierig makend en subliem verweven in het verhaal. Doordat ik aan sommige personages verknocht raakte deed het me innerlijk veel pijn als hen onrecht ongedaan werd. Of dat ze niet bleven. Dat is de kracht van de wereld die Leonie van der Kolk met haar pen geschapen heeft.
De weg naar de plot is niet gemakkelijk en vergt psychisch en fysiek veel van zowel de lezers als de personages. Automatisch ga je als lezer meedenken en puzzelen. Toen de plot een feit was verbijsterde deze mij. Ontroerde mij diep. De epiloog gaf antwoorden op de vragen die ik nog had.
Ik lees graag meer van Leonie van der Kolk. Of een vervolg op dit verhaal of een nieuw verhaal.
Mijn mening:
Ik geef 5 sterren.
Een vlotte, geloofwaardige opbouw. Je wordt letterlijk en figuurlijk teruggeworpen in de tijd. Door de beeldende schrijfstijl kijk je door de ogen van de personages naar het leven van alledag in de jaren ’20. De maatschappij nog in de steigers op weg om te worden hoe het vandaag de dag is. Waren mensen destijds gelukkiger als nu? Van wat ik weet van de verhalen van mijn oma (en zij van haar ouders) is dat je meer leefde als onderdeel van de gemeenschap. Afhankelijk van je komaf, sociale klasse, geloofsovertuiging bewoog je je in de sociale kringen die daarbij hoorden. De maatschappij is nu veel individualistischer geworden heb ik het idee.
Dit verhaal heeft me diep geraakt. Het bevat zoveel lagen: liefde, passie, doorzettingsvermogen, je vastbijten in bepaalde materie en pas loslaten als de mist van mysterie opgetrokken is. Een fascinerend, intrigerend, verrassend, overrompelend en verbijsterend goed geschreven verhaal.
Leonie van der Kolk bedankt dat ik je verhaal mocht lezen en ervaren met al mijn zintuigen. En naar de tijd mocht van mijn grootouders.
Bedankt dat ik mee mocht doen aan de blogtour.
En morgen genieten van de recensie van Frisian Booklover.

Meer recensies van Boekenpearls76