Wildvuur

Wildvuur
Het fluisterende woud
Deel 1
Auteur :
Elmar Otten (1972) is geboren en opgegroeid in Voorhout en heeft fysische geografie/milieukunde gestudeerd. Natuur neemt in zijn werk een centrale plek in en is terug te voeren op de tijd die hij in zijn jeugd doorbracht in de bossen rondom Plein, een piepklein dorpje in de Eifel en later in het woud van Fontainebleau, waar hij nog steeds graag heen gaat om te boulderen (een klimsport). Elmar Otten begon te schrijven in zijn tienerjaren. Met de fantasyroman Wildvuur maakte hij in 2022 zijn officiële debuut. In het dagelijks leven is Elmar werkzaam als belangenbehartiger milieu en veiligheid. Daarvoor was hij zo’n twintig jaar actief als copywriter en redacteur voor verschillende magazines. Als hij niet aan het schrijven of klimmen is, speelt hij graag piano of een bordspel of vermaakt zich met het kijken van filmpjes over bushcraft.
Wijze van lezen:
Recensie-exemplaar ontvangen van de auteur zelf in ruil voor mijn recensie.
Uitgeverij: Tussentijd
Genre: fantasy
Cover en flaptekst:
Prachtige warme kleuren rood, bruin, oranje, goudgeel wisselen elkaar af. Een boom die lijkt te kronkelen en niet bij zijn wortels lijkt te kunnen.
Fascinerend.
De flaptekst is indrukwekkend.
Quote:
‘Wie ben jij’
‘Ken je me niet?’
‘Je komt wel bekend voor.’
‘Ik ben Angr.’
‘Ik ben Vesper.’
‘Dat weet ik.’
‘Hoe dan?’
‘Je hebt me geroepen.’
‘Ben ik hier eerder geweest?’
‘Je hebt deze plek gemaakt.’
‘Kan ik me anders niets van herinneren.’
‘Ik zal het je vertellen.’
‘Volgens mij heb je het me al vaker verteld.’
‘Dit is de vierde keer.’
Mooie tekst:
Wat uit een geboren is zal nooit verloren gaan
Het verhaal:
Wat uit één geboren is, zal nooit vergaan...
Chaos...
De jonge Westwalder Vesper en zijn broer Or raken betrokken bij de grootste strijd die hun wereld ooit heeft gezien als een mysterieuze krijger 's nacht hun hut binnendringt en claimt dat Vesper zijn god is. Hij is Angr, de leider van de Tarealar. Een volk groter dan welk ander volk ook, met vreemdkleurige ogen en wapens van een exotisch metaal waarin de nacht zelf lijkt te slapen. De Tarealar hebben maar één doel: chaos.
Schuld...
Als Vesper een god is, dan een machteloze. Niet in staat om de Tarealar te verdrijven, niet in staat om hun wonderen te verrichten, niet in staat om zijn moeder te genezen. Als Vesper beseft dat hij Angr ooit tijdens zijn droomwandelingen heeft gezien, begint hij zich steeds schuldiger te voelen over de vernietiging die als een wildvuur door zijn land raast. Is hij hiervoor verantwoordelijk? Waar komen de Tarealar vandaan?
Trouw...
De band tussen de twee broers is in het hart gesmeed. Nooit zal Or zijn jongere broer in de steek laten, ook al hoort hij 's nachts de bomen in het donkere Westwald fluisteren. Ook al moet hij een complete invasiemacht trotseren. Maar ook Angr heeft een eed gezworen en de liefde voor zijn god kent geen grenzen.
Mijn leesbeleving:
Wat ik gelijk zo mooi en geloofwaardig vond is dat een van de personages, Bellander, in het voorwoord zijn woord tot de lezer richt. Daar begon voor mij echt deze unieke en magische reis.
Ook dat boven bijna ieder hoofdstuk Angr met Vesper spreekt vond ik betoverend mooi. Door de beeldende schrijfstijl zag ik alles tot in detail voor mij. Het voelde alsof ik overal zelf bij was. Ik bouwde een diepe en emotionele band op met Vesper. Wat een bijzondere jongen. Zo jong nog maar zo’n rijke belevingswereld. Zijn gedachten en gevoelens waren zo tastbaar voor mij.
Een volk dat zorgt voor chaos, de devotie tot in hun tenen aan hun God. Hun taal die mij doet denken aan Oud Noors. Verbazing alom dat deze door de auteur zelf verzonnen is. Het maakt het verhaal nog mysterieuzer en geloofwaardiger voor mij. Een volk dat meedogenloos en kil lijkt dat voor mij zeer moeilijk te doorgronden was.
Fascinerende ontmoetingen met personen met kwaliteiten die helpend zijn voor Vesper. De reis die hij gedwongen moet maken, toen voelde ik de beklemming in mijn eigen lijf. Je denken en doen georkestreerd dat vond ik moeilijk. Alle personages zijn prima uitgewerkt en kwamen geloofwaardig op mij over. Ik zag en ervoer de wereld door de ogen van Vesper. De broederliefde tussen hem en Or is prachtig verwoord. Moederliefde die grenzeloos is. Die sterkt, verwarmt en continu hoop biedt aan de jongens.
Naast de vlammen veroorzaakt door liefde vlamt ook de passie om een God te volgen steeds meer op. De opbouw is zorgvuldig gedaan, continu duidelijk makend het hoe en waarom van dit verhaal. Steeds duidelijker ontvouwt zich het doel. De noodzaak van alles. Spiritueel vernieuwend, magisch tot in alle finesses. Een meedogenloos, meeslepend, indrukwekkend, gruwelijk goed geschreven verhaal.
Spanning, avontuur, sensatie, mysterie en magie tot aan de plot. Ik voelde een diep verdriet toen een dierbaar persoon de laatste reis maakte. Al mijn zintuigen zijn tot het uiterste geraakt. De plot maakt dat je verder wilt lezen in deel twee. Je wilt niet dat deze reis eindigt.
De epiloog is futuristisch informerend maar ook mysterieus.
De bladzijden van Stormfront, deel twee maken me enthousiast over deel twee. Een ware toevoeging.
Mijn mening:
Ik geef 5 sterren.
Elmar Otten heeft mij betoverd met dit verhaal. Unieke, diepgaande, spirituele, magische, krachtige fantasy. Personages die voor mijn ogen tot leven kwamen. Als ik niet las dacht ik aan hen. De schrijfstijl is beeldend en filmisch. De opbouw is geloofwaardig. De plot vormt een mooie brug naar deel twee. De epiloog geeft een kijkje in de toekomst maar blijft mysterieus.
De eerste bladzijden van deel twee Stormfront maken dat je graag verder wilt lezen in deel twee.

Meer recensies van Boekenpearls76