Dit verdient kopiisten!

boekenvoormannen 28 augustus 2024
ASKRUIS – ANTOINE SÉNANQUE

In dit middeleeuwse verhaal mengt de auteur builen en avonturen, geestelijken en schurken, historische realiteit en fictie.

Het is van begin tot eind fascinerend. En zelfs de paragrafen die de complexe en droge theorieën van Meester Eckhart populariseren, zorgden er niet voor dat ik het boek weglegde (ondanks dat ik ook reviews heb gelezen dat mensen daar nog net niet in slaap vielen). Hoewel ik nog niet helemaal goed snap wat de leer nu écht is, dus wellicht vraagt dat om een tweede keer lezen. Internet leert mij in elk geval dat de leer van Eckhart weer in opkomst is, maar zeker niet onomstreden!

Dit verhaal speelt ook in op de roemloze strijd om invloed tussen de Dominicanen en de Franciscanen, twee soortgelijke bedelordes die niet hetzelfde shirt dragen en die hun geloften van nederigheid omzetten in goede voornemens voor de aankomende periode.

Het is ook een prachtige roman over vriendschap en broederschap; thema's die lucht geven aan de hel van de plagen van deze eeuw.
Een mooi boek, dat kopiisten verdient (bewijs dat je leuke woorden leert in dit boek!).

Gevoelsmatig toch net iets meer naar de 4 dan 5 sterren.

Meer recensies van boekenvoormannen