Prachtige historische roman

boekenwurmpje_sharon 15 augustus 2024
In dit boek leren we twee sterke vrouwen kennen. We beginnen in 1870. Lisette Vigneau groeit als oudste dochter op in een welgesteld gezin. Ze krijgt weinig mee van de onrust in Parijs, totdat ze de jonge revolutionair Théodore Fournier ontmoet. Door hem voelt ze zich echt gezien, maar leert ze ook een ander soort Parijs kennen. Toch besluit ze uiteindelijk om het ouderlijk huis te verlaten en haar rijkdom op te geven, maar is dat we zo makkelijk als ze denkt?

Daarnaast volgen we de jonge Micheline Chartier. Tijdens de oorlog is haar vader overleden en haar moeder vermist geraakt. Ze zorgt voor haar twee jongere zusjes, iets dat haar niet altijd gemakkelijk afgaat. Gelukkig krijgt ze wat inkomsten vanuit het verhuren van het restaurant onder hun flat. Maar wanneer de huurders op een dag plotseling vertrokken zijn, weet ze niet meer hoe ze haar hoofd boven water moet houden. Ze vraagt raad aan een oude buurvrouw en zij biedt aan om een opleiding tot bakker voor haar te betalen, iets waardoor ze de mogelijkheid krijgt om later een bakkerij te openen in het restaurant gedeelte.

Aimie K. Runyan wist me met haar mooie beeldende schrijfstijl en soepel lopende zinnen feilloos mee te nemen tijdens de verschillende periodes in Parijs. Je voelt hoe zwaar het leven was tijdens en na de oorlog, maar ook de strijd en levenslust van de beide vrouwen. Het verhaal werd afwisselend verteld vanuit Lisette en Micheline. De auteur heeft beide personages op een mooie en realistische manier uitgewerkt. Daarnaast waren de emoties en gevoelens goed beschreven, waardoor ik enorm met deze sterke vrouwen meeleefde. Richting het einde liepen beide verhaallijnen vloeiend in elkaar overlopen, iets dat de auteur op een prachtige manier bewerkstelligd heeft. Chapeau!

Meer recensies van boekenwurmpje_sharon