Goed opgebouwde psychologische thriller

Wat een bijzonder verhaal was dit en dat bedoel ik dan in de positieve zin van het woord. Het voelde voor mij een beetje alsof het boek uit drie delen bestond. In het eerste deel leren we een aantal stellen kennen, waaronder Lex en Karla. Lex heeft zijn baan als journalist opgegeven en wil zich fulltime richten op zijn schrijverscarrière. Helaas belandt hij door te weinig inspiratie in een writer’s block en is hij niet de meest gezellige man in huis. Totdat zijn vriendin Karla op een avond thuis komt en zegt dat ze iets bijzonders heeft gezien tijdens haar wekelijkse rondje hardlopen. Ze vertelt hem dat ze al twee weken achter elkaar een man een kaartje heeft zien kopen bij een parkeerautomaat en daarna ook direct weer heeft zien vertrekken. Lex voelt iets kriebelen en denkt dat daar weleens een goed verhaal in kan zitten. Hij gaat op onderzoek uit naar deze mysterieuze man en de reden van zijn gedrag. Al snel achterhaalt hij de indentiteit en maakt hij hem tot hoofdpersonage van zijn nog te schrijven boek, maar of dat slim is?

Het verhaal begon romanachtig. Las lekker vlot weg en vrijwel continu vroeg ik me af wat de connectie was tussen de vier stellen. Na ongeveer 1/3 van het boek vielen de verhaallijnen soepel in elkaar en kwam ik erachter dat de stellen op de één of andere manier iets met elkaar te maken hadden. Vanaf dat moment wist de auteur iets meer spanning toe te voegen en merkte ik dat het veranderde van roman, naar een spannend verhaal. En dan….waren er de laatste honderd bladzijden, iets dat ik voor het gemak even het derde deel noem, toen werd het spannende verhaal plotseling een psychologische thriller, met uiteindelijk een sterk plot.

Ik kan niet anders zeggen dan dat Gert-Jan van den Bemd een fijne psychologische thriller heeft geschreven waarin de spanning mooi werd opgebouwd. De personages waren goed uitgediept en zag je veranderen tijdens de gebeurtenissen. De schrijfstijl is vlot, beeldend en met de nodige humor. Ik heb absoluut genoten van dit boek en zou tegen iedereen willen zeggen…..ga hem lezen!

Ik geef het boek 4,5 ster. Hier afgerond naar 4.

Meer recensies van boekenwurmpje_sharon