IJzerkoning

Boekenwurmsuus 08 juni 2019
IJzerkoning recensie

Eindelijk waren die vreselijke tentamenweken over, eindelijk kon ik mij weer focussen op het geen wat ik het liefst doe: lezen & schrijven. Nu kwam er echter bij het lezen een probleempuntje namelijk wat the hell moet ik nu weer gaan lezen? Mijn boeken kast staat vol met to be read boeken. Ik had geen zin in wat serieus aangezien de afgelopen weken mij al veel te serieus waren, nee ik had zin in een andere wereld, een andere dimensie, andere wezens alles moest anders van mij. Na wat speurwerk in mijn boekenkast vond ik het perfecte boek: IJzerkoning.

Wat vond ik goed?

Wat een fantastisch prachtig verhaal. Je wordt in zo’n fantasievolle wereld meegesleurd dat je de echte (soms vreselijke) wereld even helemaal vergeet. Het was eigenlijk de perfecte mix van Narnia en Alice in Wonderland. je twee favoriete boeken kwamen samen in één. Tuurlijk het is niet echt Narnia of Alice in Wonderland maar het heeft er wel veel van weg. Zo heb je de pratende kat (Alice in Wonderland), de half mens half dier wezens (Narnia) en zo zijn er nog een paar vergelijkingen.

Dit verhaal wordt geschreven door de ogen van de hoofdpersonage Meghan Chase, een mens die terecht komt in de Feeën wereld en zich daar redelijk goed weet te redden. Doordat je vanuit Meghan leest krijg je een scherp beeld van de Feeën wereld. Er zijn zoveel dingen die je wilt ontdekken in die prachtige wereld zoals: de omgeving, de wezens, de hoven en natuurlijk die knappe prins van dat ene hof. Het nieuwsgierige aagje wordt in je innerlijke zelf opgeroepen en daardoor blijf je maar lezen en lezen net zolang tot je hem uit hebt.

Wat vond ik minder?

In het begin moest ik heel erg wennen aan de schrijfstijl van de schrijfster. Ik vond het nog net iets te kinderlijk geschreven om het een Young Adult boek te noemen. Soms vond ik de overgangen ook te snel, zo was Meghan een keer aan het huilen en binnen enkele seconden was ze alweer aan het ‘rondhuppelen’. Hierdoor kreeg je weinig mee van haar echte gevoelens.

Daarnaast vond ik de omgeving niet altijd even duidelijk beschreven waardoor ik niet altijd begreep op welke plek Meghan zich precies bevond.

Personages

Meghan was een stoere meid die zich niet helemaal thuis voelde in haar eigen wereld. Op het moment dat zij de Feeën wereld instapte leerde zij zichzelf beter kennen waardoor zij zelfverzekerder en moediger werd.

Puck/Robin/Robbie welke naam zijn echte naam ook maar mocht zijn was een heerlijke man/jongen/vent. Hij begreep wat echte vriendschap inhield ook al verlangde hij soms naar meer…

Ash de prins van het Winterhof was een arrogante maar mooie klootzak. Ik kon mij soms vreselijk ergeren aan hem maar soms kon ik hem ook wel vastpakken om hem dood te knuffelen.

Grimalkin is een geniepige kat die alleen dingen doet voor een ander als hij er wat uit kan winnen. Toch heeft hij ergens wel een hart van goud.

Slot

Het einde kwam sneller dan verwacht, veel sneller. Toen pas ontdekte ik dat het boek meerdere delen heeft, heerlijk! Het einde zelf was zeer spannend en boeiend, ik kan niet wachten om alle andere delen te gaan lezen.

Meer recensies van Boekenwurmsuus