De Cleopatra’s laat de lezer beleven hoe powervrouwen generaties lang de macht naar zich toe trokken, tegen de heersende gendernormen van Ptolemeïsch Egypte in.

BoekieWoogie 06 september 2024
Iedereen kent Cleopatra, de Egyptische koningin die niet alleen een relatie had met Julius Caesar, maar later ook met Marcus Antonius. Vóór deze bekendste Cleopatra waren er nog zes andere Cleopatra’s, stuk voor stuk sterke vrouwen die de macht naar zich toe trokken. ‘De Cleopatra’s’ van Lloyd Llewellyn-Jones is een zeer uitgebreid en prachtig uitgewerkt boek over de zeven Cleopatra’s van de Ptolemeïsche dynastie in Egypte.

Het boek laat goed zien hoeveel moeite deze sterke vrouwen moesten doen om aan de macht te blijven binnen een dynastie met sterke gendernormen, en hoe groot de invloed van de verschillende generaties Cleopatra’s is geweest op het politieke landschap van landen ver buiten Egypte. Daarnaast laat Lloyd Llewellyn-Jones ook goed zien hoe dat ons beeld van de Cleopatra’s niet neutraal is, de geschiedenis altijd gekleurd wordt door wat er wordt overgeleverd door de overwinnaars én dat we dus ook heel veel niet weten.

Frederique vond het een prachtig boek en heeft er veel van geleerd. Wel moet ze zeggen dat het geen boek is dat je even tussendoor leest, je moet er voor gaan zitten en je aandacht erbij houden. Anders zie je door de Cleopatra’s het bos niet meer.

Weten of ‘De Cleopatra’s’ iets voor jou is? Lees dan de hele recensie op onze site.

Meer recensies van BoekieWoogie