De Loper zit vol fijne personages, spanning en top speurwerk

BoekieWoogie 06 september 2024
‘De Loper’ van Ben Schaafsma is een heerlijke detective om te lezen. De personages voelen levensecht aan en de dialogen zijn vol humor. Joy Purperhart sluit zich aan bij een speciaal onderzoeksteam naar het witwassen van geld door geldezels en gaat daarvoor naar Amsterdam. Ze zit vol ambitie en goede ideeën, ze pakt dingen echt op haar eigen manier aan en wil graag uitdagingen. Joop Dijkstra heeft juist verplicht vakantie en let op de kat van zijn tante, ook in Amsterdam. Door zijn insteek het échte Amsterdam te leren kennen komt hij terecht in een louche schaakcafé waar meer gebeurd dan alleen maar schaken.

Het boek heeft in het begin iets weg van cosycrime, omdat het vrij rustig begint. Later in het boek neemt de spanning wel echt toe en kun je als lezer helemaal los met speuren. Je wordt meerdere keren op het verkeerde been gezet en het blijft echt spannend tot de laatste bladzijde. Hier komt ook nog bij dat Ben Schaafsma een schrijfstijl heeft die ervoor zorgt dat je eigenlijk meteen helemaal in het boek zit.

Frederique vond ‘De Loper’ dan ook een heerlijke opvolger van ‘Tunnelvisie’ en gaf het boek vier sterren. Lees haar volledige recensie over dit boek op onze site.

Meer recensies van BoekieWoogie