Een zomers verhaal dat je doet verlangen naar Venetië

BoekieWoogie 21 augustus 2024
‘Een jaar in Hotel Gondola’ neemt je mee naar Venetië en doet je verlangen naar deze bruisende stad, zelfs als je er nog nooit bent geweest. Kat Black was altijd een succesvolle schrijver en tv-maker, maar nu ze de vijftig gepasseerd is, wordt ze langzaamaan afgeschreven. Om haar carrière te redden, vestigt ze zich een jaar in Venetië en schrijft een boek over haar ervaringen tijdens dit jaar. Kat heeft een relatie met hoteleigenaar Massimo, die vooral heel veel met zijn werk en zijn ex-vrouw Zita bezig is en heel weinig met Kat. Tijdens haar verblijf ontmoet Kat de flamboyante, bejaarde winkeleigenaar Coco en de restauranteigenaar Dante, met wie ze goede gesprekken kan voeren over eten. Deze personages (vooral Coco) geven het verhaal kleur. Kat is gek op koken en lekker eten en de beschrijvingen van de gerechten die ze in Venetië tegenkomt, zijn om te watertanden. Leuk is dat er soms ook recepten worden gedeeld van gerechten die Kat gemaakt heeft.
Omdat Kat een boek aan het schrijven is, lezen we soms hoofdstukken uit haar boek, geschreven vanuit Kats perspectief. Deze hoofdstukken worden afgewisseld met de ‘normale’ hoofdstukken die vanuit een algemeen perspectief worden verteld. Soms lezen we dus twee keer dezelfde gebeurtenis, één keer vanuit het algemene perspectief en één keer vanuit Kats perspectief, inclusief haar gedachtes en gevoelens. Dit geeft het boek een prettige afwisseling.
Als je ‘Een jaar in Hotel Gondola’ uit hebt, wil je het liefst meteen in het vliegtuig naar Venetië stappen om deze prachtige stad met eigen ogen te zien.

Meer recensies van BoekieWoogie