Een opeenstapeling van geheimen en verboden liefdes maken dit boek véél

BoekieWoogie 21 augustus 2024
Karen Swan is een kei in het schrijven van boeiende verhalen met verrassende wendingen en een vleugje romantiek en ‘Het Franse geheim’ is daarop geen uitzondering. De familie Vermeil komt er per toeval achter dat ze al drieënzeventig jaar een appartement vol kunst in Parijs bezitten, zonder daar ooit weet van te hebben gehad. Flora Sykes is een jonge kunsthandelaar die de opdracht krijgt de kunstverzameling in het appartement te inventariseren en hun herkomst te bepalen. Deze zoektocht wordt echter bemoeilijkt door de inmenging van Natascha en Xander Vermeil, de arrogante en losbandige kinderen van de familie Vermeil. Als het er dan ook nog op lijkt dat de hele kunstcollectie afkomstig is van Franz von Taschelt, een omstreden kunsthandelaar uit het Derde Rijk wordt Flora’s werk steeds moeilijker.

Flora is, zoals alle hoofdpersonages in Swans boeken, een sterke vrouw met een indrukwekkende carrière, maar ook de andere personages zijn interessant en gelaagd (ondanks hun soms onuitstaanbare gedrag). De onverwachtse wendingen in dit boek waren verrassend, maar toch heel logisch en passend in het verhaal. Toch kon dit boek Ies minder bekoren dan andere boeken van deze schrijfster. Dat komt onder andere door de hoeveelheid gebeurtenissen – binnen verschillende verhaallijnen – die elkaar in heel hoog tempo opvolgen, maar wellicht ook doordat het onderwerp kunst haar minder kon bekoren.

Al met al krijgt het boek vier sterren van Ies. Haar volledige recensie is nu te lezen op onze site.

Meer recensies van BoekieWoogie