Roman over de worsteling van een jongen op zijn ontdekkingstocht in de pubertijd op zoek naar zichzelf

Boekverslaafde 22 september 2024
Jan van der Meulen is schrijver van proza en poëzie en vorig jaar verscheen zijn roman Ik niet van jou. In juli verscheen zijn tweede roman Help! Ik ben verliefd bij uitgeverij Ellessy. Jan vroeg me of ik zijn feelgood roman wilde lezen, ik wist niet goed wat ik ervan moest verwachten, maar dat wilde ik wel. Lees met me mee wat ik er van vond...

Leuk weetje; Jan van der Meulen heeft de hoofdpersoon in zijn roman zijn eigen naam gegeven. Iets wat toch wel een zeldzaamheid te noemen is en eigenaardig. Tenzij het een autobiografisch boek betreft en dan nog steeds wordt de naam dan juist opzettelijk gewijzigd.

Help! Ik ben verliefd bestaat uit 37 hoofdstukken geschreven in de ik vorm vanuit hoofdpersonage Jan. Jan neemt ons mee terug de tijd naar zijn jongere jaren in de jaren 80, waardoor het verhaal zich afspeelt in wisselende tijdspanne, gedurende een tijdsbestek tussen 1982 tot en 1987. Het verhaal gaat van start in 1986 waarin je middenin een periode uit Jans leven beland.

Jan van der Meulen heeft een schrijfstijl waaraan ik heel eerlijk gezegd niet kon wennen, ik moest erg mijn best doen om in het verhaal te komen en mijn aandacht erbij te houden, waardoor het lezen moeizaam verliep. De schrijfstijl doet ietwat oubollig en houterig aan waardoor de vaart enorm vertraagde en het langdradig werd. Dat het wat ouderwetser is is natuurlijk wel te begrijpen omdat het zich afspeelt in de jaren 80 maar vind ik zelf niet aangenaam om te lezen.

'Ik kijk door de zoeker van mijn camera, maar druk niet af. In de duisternis laat zich niets vangen.'

In Help! Ik ben verliefd maken we kennis met Jan door de jaren heen, de zoektocht van zijn zestienjarige zelf in een van de moeilijkste maar ook belangrijkste periodes van zijn leven, de pubertijd. Jan groeit op in een streng gelovig gezin in het dorp Goutum in Leeuwarden. Hij heeft geen goede relatie met zijn ouders en over seks mag niet gesproken worden, gaandeweg gaat hij zich steeds meer en meer afzetten tegen zijn ouders voor wie ik zich is gaan schamen.

'Verliefdheid is zo’n overschat gevoel. Het verdwijnt even snel als dat het komt.'

Jan is de nerd van de klas en blikt uit in wiskunde, hij is sociaal nogal onhandig en zegt vaak de verkeerde dingen omdat hij te gretig is en zodra hij zijn mond open doet begint iedereen al te zuchten. Zijn beste en enige vriend Bob, krijgt alles voor elkaar en windt alle meisjes om zijn vinger, iets waar Jan alleen nog maar kan dromen. Terwijl de rest uitgaat in discotheek De Vrouwenpoort gaat Jan liever lezen of vogels spotten en fotograferen, zijn grote hobby waar hij alles vanaf weet.

'Ging alles maar zo gemakkelijk als wiskunde. Is er niet een wiskundige formule om met al die leuke meisjes bij geschiedenis om te gaan? Waarom gaat dat niet vanzelf?'

Ondertussen raakt hij enorm geïnteresseerd in meisjes, maar hij weet zich geen raadt met zijn opspelende hormonen die hem horendol maken. Hij wordt tot over zijn oren verliefd op Hanna het mooiste en slimste meisje van school, maar is dit wel wederzijds? Hij is bang om overgeschoten te worden en ontdekt al snel dat niet alles vanzelf gaat. Meiden en seks worden een ware obsessie voor hem die zijn leven gaat beheersen, in iedere meisje ziet hij een potentieel “slachtoffer” en maakt er zijn levensmissie van.

'Waarom is er geen tegengif dat me kan beschermen tegen haar? Waarom ben ik zo krankzinnig verliefd en lach ik haar steeds schaapachtiger toe?'

Jan wil niks liever dan weg uit het boerengat en is bang dat alles een kansloze missie zal zijn en dat hij de eeuwige en enige maagd op aarde zal blijven. Zal hij de liefde vinden of is het echt niet voor hem weggelegd en blijft hij voor altijd de jongen die niemand hebben wil?

'Ik ben erin geluisd. Dit boek gaat over niets.'

Laat ik beginnen met dat ik van ieder boek waarin ik start altijd hoop dat ik er veel plezier aan ga beleven zodat ik er een enthousiaste recensie over kan schrijven. Jezelf verliezen in de gedachtespinsels en belevingswereld van het verhaal zoals de auteur dat bedoeld heeft. Meestal ben ik enthousiast en heel soms niet. Helaas is dit laatste dit keer aan de orde en zijn dit dus voor mij de lastigste recensies om te schrijven, helemaal omdat een auteur veel tijd aan zijn of haar boek heeft besteed waarover je met respect wilt schrijven.
Helaas moet ik concluderen dat de manier van schrijven van Jan geen match met mij bleek te zijn. Door de ouderwetse schrijfstijl kon ik maar niet in het verhaal komen en heb ik er zelfs aan gedacht om te stoppen, maar ik besloot toch door te zetten, omdat het een recensieboek betreft en je kunt nou eenmaal niet alles leuk vinden en het komt niet geloofwaardig over wanneer je enkel de vier en vijf sterren boeken recenseert.

Voor mijn idee was dit verhaal meer een Young Adult dan een Feelgood roman, daar het voornamelijk om te belevingswereld van een jongere draait. Jan neemt ons mee terug naar de jaren tachtig, de tijd van de gulden, de walkman en de Moonwalk van de inmiddels omstreden Michael Jackson. Deze vroegere tijden heeft van der Meulen heel goed weten te beschrijven. Toch moest ik veel moeite doen om mijn aandacht bij het verhaal te houden, iets waar ik doorgaans niet zo veel last van heb. Het verhaal ging regelmatig van de hak op de tak doordat er allerlei bijzaken die er niet toe deden bij werden gehaald, waardoor het voelde alsof er woorden bij elkaar geschraapt werden om het boek op te vullen. Hierdoor had ik soms het gevoel had dat ik iets over het hoofd had gezien en me afvroeg wat ik nu eigenlijk aan het lezen was? Dit leverde verwarring op en vertraagde het verhaal aanzienlijk, waardoor het hier en daar langdradig werd. Jan probeert het evenwicht te bewaken door de benodigde humor aan het verhaal toe te voegen, dit had wat mij betreft beter geweest als dit nog wat meer was geweest. Het wordt met regelmaat best zwaarmoedig. Mijn grootste probleem met het boek is dat Jan weinig tot de verbeelding overlaat waardoor alles heel expliciet wordt geschreven en de subtiliteit ontbreekt en het verhaal best grof overkomt, laten we het erop houden dat de auteur flink met vleeswaren in de rondte strooit, dingen waarvan ik denk, jakkie dat wil ik toch helemaal niet weten, laat staan lezen, niet echt mijn stijl.
Was het dan alleen maar slecht? Nee! Zeker niet. In potentie is het best een leuk verhaal, maar doordat het onnodig grof wordt gemaakt en er teveel vunzige kunstjes bij worden gehaald, werd het verhaal steeds weirder en een tikkeltje pervers en vergezocht, denk aan de scene met de stoel. Waardoor ik een plaatsvervangende schaamte ervoer tijdens het lezen, zo ongemakkelijk, dit wekte bij mij weerstand op. Ik denk dat Jan van der Meulen zich heeft laten inspireren door zijn naamgenoot Jan Wolkers en daar houd je van of niet. Ik ben niet flauw of preuts maar hiermee ging hij voor mij over het randje waardoor iets wat erotisch is bedoeld de vulgaire kant opsloeg hij wat mij betreft de plank heeft misgeslagen. Ik hoop maar dat Help! Ik ben verliefd! geen autobiografische elementen bevat, althans sommige dan.
Met het laatste gedeelte van het boek maakt hij het het nog enigszins goed, als dit gedurende het hele verhaal zo gecontinueerd zou worden dan was ik wellicht enthousiaster geweest. Voor nu is het vooral een opsomming aan gebeurtenissen waardoor de verhaallijnen en karakters niet goed uit de verf komen en oppervlakkig blijven, waardoor je geen feeling met ze krijgt. Conclusie; liever was ik enthousiast geweest, maar je kan nu eenmaal niet alles leuk vinden. Dit was het niet voor mij, maar één mening is slechts één mening wie weet vind jij het wel heel erg mooi, dus laat je vooral niet tegen houden.

Met Help! Ik ben verliefd heeft Jan van der Meulen een feelgood roman geschreven die meer passend was geweest binnen het Young Adult genre. Een verhaal over de zoektocht van een opgroeiende jongen in de pubertijd naar zichzelf, zijn worsteling met zijn onbegrepen gevoelens en onzekerheden jegens het andere geslacht en onbeantwoorde liefdes. Ietwat oubollig, met een vleugje humor en met ongemakkelijke scenes die de vulgaire kant opslaan, waarvan je houdt of niet. Voor mij bleek het helaas geen match, maar je kan nu eenmaal niet altijd 180 gooien.

'Help! Ik ben verliefd, feelgood roman over de worsteling van een jongen op zijn ontdekkingstocht in de pubertijd op zoek naar zichzelf. Zal Jan de liefde vinden of zal hij de eeuwige en enige maagd op aarde blijven?'

Meer recensies van Boekverslaafde