Al met al een geslaagd succes Het boekevent feelgood verhalenbundel

Boekverslaafde 08 oktober 2024
Uitgeverij MH Books organiseerde dit jaar een feelgood schrijfwedstrijd, de top 3 van de winnende verhalen zijn tezamen verschenen in de feelgood verhalenbundel Het boekevent met als gezamenlijke noemer het boekevent. De gelukkige winnaars zijn Loraine Ots, Cynthia Zwagemaker en Martine Hoogschagen. Ik mocht de verhalenbundel lezen en recenseren, lees met me mee...

Eigenlijk houd ik helemaal niet van korte verhalen en novelles maar ik denk dat ik daar zo langzamerhand maar vanaf moet stappen. Want het is eigenlijk ideaal om de tijd tussen twee boeken te overbruggen als je niet de tijd hebt om aan een nieuw boek te beginnen maar wel graag zoals ik wilt lezen tussen bezigheden door of voor het slapen. Daar zijn deze verhalen dan ook bij uitstek geschikt voor, heerlijk vermakelijk ook!

Drie verschillende schrijfsters en drie totaal andere korte verhalen met als gezamenlijk onderwerp het boekevent en daarnaast komen liefde en vriendschap ook in alle drie de verhalen terug. Alle drie vermakelijk op hun eigen charmante manier.

De verkeerde indruk - Cynthia Zwagemaker

Cynthia Zwagemaker debuteerde vorig jaar met haar novelle Hart voor de baas bij De verhalenfabriek. Daarna volgde Geen gewoon avontuur en met De verkeerde indruk is haar derde korte verhaal verschenen en voor mij mijn eerste kennismaking met Cynthia’s werk.

De verkeerde indruk is een kort verhaal dat ongeveer 45 pagina’s telt en bestaat uit 4 korte hoofdstukken, geschreven vanuit hoofdpersonage Lis en gaat van start met een grappige eerste hoofdstuk.

Cynthia Zwagemaker heeft een leuke grappige hedendaagse schrijfstijl met veel humor waardoor je het verhaal zo voor je ziet afspelen en je had gewild dat het verhaal nog flink wat meer bladzijdes zou tellen. Een aangename eerste kennismaking.

'Als ik haar mis dan maakt Mariska me af, nadat ze eerst één voor één mijn vingernagels eruit heeft getrokken. Ik mag haar dan wel uit de brand helpen op mijn vrije dag, maar ze zal geen genade tonen.'

In De verkeerde indruk maken we kennis met Lis van der Gier. Lis heeft eigenlijk niks met boeken, sterker nog ze heeft er in haar hele leven nog nooit één gekocht. Om haar beste vriendin Mariska Veldhuis, van uitgeverij Boeken&Boeken uit de brand te helpen, treedt ze op als redder in nood op het boekevent.

De uitgeverij is Mariska’s lust en haar leven, de verschijning van haar razend populaire romance auteur, op het event is dan ook van groot belang. Lis krijgt een belangrijke taak en daarbij blijkt direct dat haastige spoed zelden goed is. Het succes lijkt al bijna direct in het water te vallen wanneer Lis het object van haar vertraging tegen het lijf loopt in de lift van het hotel.

Lukt het Lis om haar blunder recht te breien? Of stoot ze wederom haar neus aan een onaangename verrassing?

Cynthia Zwagemaker heeft met De verkeerde indruk een vermakelijk en humoristisch verhaal waarin ook ruimte is voor de romantische noot neergezet. Blijkbaar zat ik tijdens het lezen te lachen want mijn man vroeg of het een leuk boek was? Omdat ik zo zat te lachen. Dat zegt al genoeg. Humor, grappige dialogen, leuke karakters en een ietwat gehaast en chaotisch personage vol awkward momenten en knetterende spanning. Kortom een heerlijk kort verhaal voor een moment van ontspanning.

'De verkeerde indruk, vermakelijk grappig kort verhaal met chaotisch hoofdpersonage, grappige dialogen en awkward momenten en knetterende spanning die een glimlach op je gezicht tovert.'

★★★★

De surpriseparty - Martine Hoogschagen

Martine Hoogschagen schreef meerdere boeken en verhalen en debuteerde in 2022 met haar verhaal in de verhalenbundel Lentekriebels bij uitgeverij Ellessy. Vorig jaar verscheen haar debuutroman Nonchalant, het eerste deel van de Zorgeloos-serie. De surpriseparty is mijn eerste kennismaking met haar werk.

De surpriseparty telt ongeveer 51 bladzijdes en bestaat uit 13 korte hoofdstukken geschreven vanuit hoofdpersonage Anouk en gaat van start met een grappig eerste hoofdstuk.

Martine Hoogschagen heeft een aangename en leuke schrijfstijl waarmee ze je aan haar verhaal gekluisterd houdt.

'Er zijn twee goede criminelen aan ons verloren gegaan.'

In De surpriseparty maken we kennis met Anouk, John en Michelle. Anouk en John vieren binnenkort hun vijfjarig jubileum. Anouk is dolgelukkig met haar vriend, maar de laatste tijd zit het hem niet zo mee. Hij heeft wel een verzetje verdiend, dus om hem te verrassen wil ze een surpriseparty voor hem organiseren. Het spreekt natuurlijk voor zich dat dat een groot geheim moet blijven!

Haar beste vriendin Michelle wordt in haar snode plannen betrokken, en wat is er nu beter dan het boekevent in Tiel als alibi? Helaas verloopt niet alles volgens plan en is er iemand die roeit in het eten van hun plannen strooit.

Lukt het Anouk om haar verrassing te redden?

Martine Hoogschagen heeft met De surpriseparty een vermakelijk tussendoortje neergezet, een origineel verhaal met verrassende wendingen. Met leuke personages en grappige misverstanden in een op handen zijnde relatiecrisis waarin uiteindelijk de liefde en vriendschap ook niet mogen ontbreken.

'De surpriseparty, vermakelijk origineel kort verhaal met verrassende wending, humor, misverstanden en een op handen zijnde relatiecrisis, vol liefde en vriendschap.'

★★★★

Het debuut - Loraine Ots

Het debuut is letterlijk het debuut van Loraine Ots. Een waarna ik heel benieuwd was, Loraine is net als ik namelijk ook als recensente begonnen en ik vind het bewonderenswaardig om te zien wanneer een recensent zijn of haar schrijfskills tot ontwikkeling weet te brengen.

Het debuut is een kort verhaal dat ongeveer 56 pagina’s telt en bestaat uit 9 korte hoofdstukken geschreven vanuit hoofdpersonage Macy. En gaat van start met een hilarisch eerste hoofdstuk, waardoor je direct verder moet lezen.

Loraine Ots heeft een vlotte, eigentijdse, hilarische schrijfstijl en een levendige fantasie waardoor er ontzettend leuk en grappige verhaal ontstaat.

'Sommige mensen verdienen een high five... met een stoel. Helaas valt dat onder mishandeling.'

In Het debuut maken we kennis met Macy Adams. Macy is schrijfster van haar debuutroman Love Letters. Ze kan het nog steeds niet geloven, haar boek als bestseller binnen het romance genre, zelfs buiten de landsgrenzen scoort ze goed. Hierdoor heeft ze de lat voor zichzelf hoog gelegd, zal haar tweede boek net zo goed worden ontvangen of faalt ze gigantisch?

Macy droomt ervan om fulltime schrijfster te kunnen zijn en haar saaie baan bij Menning Design aan de wilgen te kunnen hangen, zodat ze van haar vervelende baas verlost is. Wanneer ze geselecteerd wordt voor het Romance Booklovers Event in de jaarbeurs in Utrecht kan ze haar geluk niet op. Haar beste vriendin Iris heeft een grandioos idee en samen strikken ze Michael, het covermodel van haar debuutroman, als eyecatcher voor het event.

Flirtende mooiboy Michael blijkt de blamage van de eeuw te zijn en is alles behalve hoffelijk, denigrerend, onbeschoft en onredelijk zijn meer op zijn plaats. Gelukkig kan niets hun girls trip verpesten. Als stranger Levi, de fotograaf, opeens voor haar neus staat, weet ze niet waar ze moet kijken.

Lukt het Macy om haar schrijfdroom waar te maken?

Het debuut is mijn favoriet van de bundel. Loraine schrijf asjeblieft verder, jouw schrijfstijl is genieten, uniek en anders, heerlijk.
Het verhaal kent een mooie opbouw en een verrassende wending en heel veel hilarische humor waardoor je in een deuk ligt van het lachen. Bij sommige stukken voelde ik tenenkrommende ergernis, echt zo knap hoe ze zich heeft ingeleefd in zo’n kort verhaal. Een humoristisch verhaal en leuke karakters extrovert versus introvert, perfectionist versus chaoot. En passie en romantiek in vele vormen.
Loraine haakt in op de voordelen van sociale media en de struggles die bij het schrijven van een eigen boek komen kijken. De keuze voor een uitgever of een boek in eigen beheer uitbrengen en de bijkomende vooroordelen en het onbegrip. Het werken voor een baas versus fulltime schrijven. De impact van negatieve reacties en de zenuwen en spanningen om niet goed genoeg te presteren . De liefde voor de boekcommunity spat er ook vanaf.
Loraine wees als Macy en volg je droom. Ik kijk uit naar je volgende schrijfwerk.

'Het debuut, geslaagd debuut, mooie opbouw, verrassende wending en heel veel hilariteit met passie in vele vormen. Volg je dromen.'

★★★★1/2

Meer recensies van Boekverslaafde