Avontuurlijke sensationele psychologische thriller gehuld in een mysterieus sausje

Boekverslaafde 17 oktober 2024
'Na een uur rondzweven boven dit wereldberoemde paradijs, zijn jullie een ervaring om nooit meer te vergeten rijker.'

Dani de Jong krijgt voor haar veertigste verjaardag een rondreis door Zuid-Afrika cadeau. Het hele gezin is in euforie, heerlijk op safari door Botswana om de wonderschone natuur en de wilde dieren in hun natuurlijke habitat, te bewonderen. Tot Dani te midden van the Big Five opeens oog in oog staat met hun privégids, die haar jeugdliefde Liam blijkt te zijn.

'Jouw leven kende veel tegenslagen, maar bedenk altijd dat je niet je rugzak bent, je hoeft hem alleen maar te dragen.'

De onverwachte ontmoeting rakelt veel op, de gemoederen lopen hoog op en de spanning is om te snijden. De onbeantwoorde vragen voeren een oorlogsstrijd in haar hoofd en de terugkerende nachtmerries liegen er niet om en wat heeft dit alles met het weerzien met Liam te maken? Wanneer komt de echte waarheid naar boven?

'Wat er ook gebeurd is, het is vast en zeker weer het gevolg van een stommiteit van papa. Hij heeft ons tot nu toe voortdurend in de problemen gebracht.'

Wat de droomreis van hun leven had moeten worden, mond uit in een regelrecht drama waarbij de ergernissen over het pubergedrag van haar kinderen slechts een peulenschil bleken te zijn. Terwijl er steeds meer rare dingen gebeuren en er levensbedreigende situaties ontstaan, loopt de doodsangst steeds verder op. Hoe overleef je de Afrikaanse wildernis om weer levend en wel in Nederland terug te komen?

'Jullie hoeven niet bang te zijn dat je iets overkomt. Zorg er wel voor dat niemand alleen achterblijft. Een roofdier zoekt altijd het zwakste dier in de kudde uit en dat is de achterblijver.'

Lukt het Dani om haar gezin te beschermen? Of hebben ze geen schijn van kans?

'Langs de oever stond een brede rand van hoog pampusgras, waar doorheen de zon op het water schitterde. De kleine golven op de rivier zorgden voor een prachtig schouwspel van honderden knipperende lichtjes en vanuit de hoge graspalmen klonk een symfonie van gezang en gekwetter.'

In 2020 maakte Anita Kroef haar thrillerdebuut met Bloedzuster bij uitgeverij Godijn Publishing en in juni dit jaar verscheen haar nieuwste thriller Oog in oog bij dezelfde uitgever. Uitgever en auteur organiseren een blogtour en vandaag is het mijn beurt om met jullie te delen wat ik ervan vond...

Oog in oog is opgedeeld in dagen en bestaat uit 41 hoofdstukken geschreven in wisselend perspectief vanuit hoofdpersonages Dani, Nick en Liam. Daarnaast kent het verhaal hoofdstukken geschreven vanuit het verleden, waardoor het zich in wisselende tijdspanne afspeelt. Oog in oog gaat van start met een eigenaardige, duistere en lugubere proloog die direct heel nieuwsgierig maakt naar de rest van de trip.

Anita Kroef heeft een beeldende levendige en avontuurlijke schrijfstijl waardoor je je in de Afrikaanse wildernis van Botswana waant en meegaat op safari in de prachtige natuur dichtbij de wilde dieren, wat ze in geuren en kleuren weet te beschrijven. Maar Kroef schuwt er ook niet voor om alle lugubere details uitgebreid te beschrijven.

In Oog in oog maken we kennis met familie de Jong bestaande uit moeder Dani, vader Nick en puberdochters Linda (17) en Maartje (13). Voor haar 40e verjaardag krijgt Dani een rondreis door Botswana cadeau. Ze vertrekken op safari door de prachtige natuur van Zuid-Afrika, ver weg van de bewoonde wereld, in de rimboe. Iedereen is in euforie en kan niet wachten om al het moois te aanschouwen.

Tot Dani middenin de bush oog in oog komt te staan met een oude bekende, haar kalverliefde Liam. Hij blijkt hun privégids op de safaritocht door de savanne en het moeras van Okavango Delta. De onverwachte ontmoeting laat de gemoederen hoog oplopen, onderlinge verwijten en spanningen volgen elkaar op. Dani heeft een kort lontje en de mannen hebben last van haantjesgedrag.

De reünie met Liam rakelt veel op, de onbeantwoorde vragen vechten om voorrang in haar hoofd en sinds ze haar voeten op Afrikaans grondgebied zette, houden nare dromen over vroeger haar uit haar slaap. Wat hebben deze angstdromen te betekenen en waarom blijft het antwoord uit? Wat heeft dit alles met Liams onverwachte vertrek naar Afrika te maken en waarom liet hij haar in de steek en liet hij haar alles zelf oplossen?

Wat de droomreis van hun leven had moeten worden, mond uit in een drama. Waren de ergernissen van het mobiele telefoongebruik van haar dochter nog maar haar enige zorgen, dan zag het leven er een stuk makkelijker uit. Al snel heeft Dani veel grotere kopzorgen en gebeuren er steeds raardere dingen waardoor er levensbedreigende situaties ontstaan. En is het vrezen met grote vrezen om niet met huid en haar opgeslokt te worden door The Big Five van Afrika. Hoe overleef je de Afrikaanse wildernis als je volledig op jezelf bent aangewezen?

Lukt het Dani om haar gezin te beschermen of hebben ze geen schijn van kans?

Anita Kroef is voor mij een nieuwe auteur, dus het is altijd spannend of de manier van schrijven bij jou past? Maar ik kan wel stellen dat het een hele aangename kennismaking is geworden. Ik kijk uit naar haar verdere werk.
Oog in oog is echt een beleving an sich waardoor je je in de Afrikaanse wildernis waant. Ik moest gedurende het lezen geregeld denken aan Mirjam van B&B vol liefde, zij runt een B&B in het Zuid-Afrikaanse Hoedspruit, waardoor Oog in oog heel realistisch aandeed.
Een unieke avontuurlijke thriller gehuld in een mysterieus sausje zoals ik er nooit eerder een las. Met boeiende interessante goed uitgewerkte verhaallijnen en intrigerende karakters en levensechte beschrijvingen van de Afrikaanse wilde dieren in hun natuurlijke habitat en hun gedrag. Meerdere verhaallijnen waarin het heden samenvloeit met het verleden en we meegenomen worden naar de jeugd van Dani. Een dreigende sfeer in een wonderschone setting, waar Anita Kroef oog heeft voor detail, spanning en sensatie. Met een beklemmend gevoel en spannende ondertoon wordt de spanning door middel van kleine cliffhangertjes aan de hoofdstukeindes steeds verder opgevoerd en neemt het verhaal een verrassende wending. Vol avontuur, gruwelijkheden, frustraties en ergernissen, maar ook de benodigde humor.
Anita maakt je deelgenoot van al het moois dat Afrika te bieden heeft en daardoor speelt het verhaal zich als een spannende natuurfilm op je netvlies af. Maar Kroef schuwt er ook niet voor om alle lugubere details uitgebreid te beschrijven. Wat Oog in oog de ideale mix maakt voor een eco thriller op het witte doek.

Op avontuur in Zuid-Afrika met een gemêleerd gezelschap bestaande uit een gefrustreerde moeder die zich ergert aan het gedrag van haar een jaloerse echtgenoot, die zich kinderachtig gedraagt omdat hij moeite heeft met gezag en autorisatie en daarmee alles voor iedereen dus ook zijn kinderen verpest, dat levert grappige situaties op. Twee pubers waarvan de een verslaafd is aan haar telefoon en niet op haar mondje is gevallen en de jongste een serieuze slimme wijsneus is. Een irritante gids en de kleine spoorzoekers.
Is dat wel zo leuk als ze van tevoren hadden gedacht? Kamperen in de vrije natuur tussen de wilde dieren waar je ‘s nachts nooit je tent mag verlaten, in een select gezelschap. Het ideale recept voor hoogoplopende emoties en onder hoogspanning staande onderlinge machtsverhoudingen in de hitte, dat is het zeker wel.

Zou jij ook rondreis willen door Zuid-Afrika?

Met Oog in oog heeft Anita Kroef een avontuurlijke sensationele psychologische thriller gehuld in een mysterieus sausje neergezet. Een beleving an sich door de Afrikaanse wildernis. Met boeiende verhaallijnen en intrigerende karakters en levensechte beschrijvingen van de wilde Afrikaanse dieren in hun natuurlijke habitat en hun gedrag. Een dreigende sfeer in een wonderschone setting met oog voor detail, spanning en sensatie. Vol avontuur, gruwelijkheden, frustraties en ergernissen en de nodige humor. Avontuur, spanning en lugubere elementen, de ideale mix voor een eco thriller op het witte doek.

'Oog in oog, avontuurlijke sensationele psychologische thriller gehuld in een mysterieus sausje. Een beleving an sich door de Afrikaanse wildernis. Dreigende sfeer in een wonderschone setting. Avontuur, spanning en lugubere elementen maakt de ideale mix voor een eco thriller. Mustread!'

★★★★1/2

Meer recensies van Boekverslaafde