Heerlijk meeslepend spannend en vermakelijk verhaal

Boekverslaafde 24 oktober 2024
'Er hing mist boven de duinen, maar het zou een mooie dag worden. Aan de buitenspiegels van de bus hingen spinnenwebben met duizend kleine pareltjes van dauw.'

Midden oktober, de herfst doet zijn intrede en de herfstvakantie is opkomst. Carmen ziet er enorm tegenop, deze drukte kan ze er nu niet bij hebben. Ze heeft het al druk genoeg met haar nieuwe bruiloft cateringklus, die ze nipt wist te veroveren, de concurrentie is groot op het eiland en het aanbod is schaars. Hierbij kan ze absoluut geen afleiding gebruiken.

'Maar jou kennende ga je de politie een handje helpen. Daar ben jij namelijk goed in.'

De weddingplanner huurt de Brabantse Sabine in om Carmen een handje te helpen. Maar na de eerste kennismaking heeft niemand ooit meer iets gehoord van haar. Het zit Carmen niet lekker, waar is Sabine gebleven? Ze leek zo enthousiast en had zin in haar nieuwe baantje. Dit klopt van geen kanten.

'De zee was onberekenbaar.
En verraderlijk.
Heel verraderlijk.'

Niemand lijkt haar te missen, behalve Carmen. Ze kan het niet laten en gaat zelf op onderzoek uit en met haar aantrekkingskracht tot problemen brengt ze zichzelf wéér in gevaar. Wanneer er dan óók nog een lichaam wordt gevonden, is Carmen bang dat Bien gevonden is.

'En toen, zomaar opeens, schoot de kurk los uit de fles en leek alles tegelijk te gebeuren.'

Lukt het Carmen om de raadselachtige verdwijning op te lossen?

'Het leven moet niet alleen maar over geld gaan. Maar gewoon... Het moet vooral een interessante reis zijn. Een kosmische reis.'

Carmen Prins debuteerde in 2020 met Carmens Kookpunt bij uitgeverij De Crime Compagnie. In september verscheen alweer haar vierde boek Vermist op Terschelling, een Cosy Crime, welke ik met veel plezier gelezen heb. Lees met me mee...

Vermist op Terschelling is opgedeeld in dagen, dag 1 tot en met 16 en bestaat uit 42 hoofdstukken geschreven vanuit hoofdpersonage Carmen Prins. Het verhaal speelt zich voornamelijk af gedurende deze dikke twee weken. En gaat van start op maandag met een geheimzinnig eerste hoofdstuk dat vragen oproept bij de lezer wie is Sabine en wat is er met haar gebeurd? Dit zet direct aan tot heel snel verder lezen.

Carmen Prins heeft echt een heerlijke schrijfstijl, vlot, eigentijds en meeslepend, alsook beeldend en mysterieus, maar vooral ook humoristisch, hierdoor is het een feestje om te lezen en ga je helemaal op in het verhaal.

In Vermist op Terschelling is de hoofdrol natuurlijk weer weggelegd voor Carmen Prins, who else!? Het decor voor al haar verhalen (en ook nu weer) is het mooie eiland Terschelling.

De herfst doet zijn intrede en Carmen is inmiddels een heuse veertig plusser en nog steeds haar eigenwijze zelf. Haar tweeling Luuk en Mick is inmiddels uitgegroeid tot twee koppige pubers van alweer veertien jaar op zoek naar hun eigen identiteit en bezorgen haar de nodige kopzorgen. Haar ex Menno is geremigreerd uit de VS, om zich ook op het eiland te vestigen, iets wat ze nooit had verwacht en waarvan ze zich nog steeds afvraagt waarom? Haar ex zo dichtbij is toch wel even wennen, ze weet niet goed of ze daar nu zo blij mee moet zijn? Het vergt in ieder geval een hoop aanpassingsvermogen en het schept ook een hoop verwarring. En haar arme vader, die steeds verder aftakelt door de dementie, en steeds verder kopje onder gaat in de vijver van vergetelheid, houdt haar enorm bezig, ze maakt zich zorgen en moet een keuze gaan maken die ze eigenlijk niet wil maken.

En alsof dit alles nog niet genoeg hoofdbrekens oplevert, is het ook nog eens bijna herfstvakantie! Dat kan ze er al helemaal niet bij gebruiken, daarvoor heeft ze het veel te druk, ze heeft helemaal geen tijd voor vakantie en ze heeft al helemaal geen zin in luie tieners en al hun streken in huize Zeester. Carmen heeft al haar tijd en energie nodig voor een nieuwe klus, Carmens Kookpunt gaat de catering van een bruiloft op het eiland verzorgen en daar kan ze geen afleiding bij gebruiken.

Om haar een beetje te ontzien stuurt de weddingplanner haar een stagiaire, haar eerste en enige ooit. Maar daarvoor zou het wel handig zijn als ze ook daadwerkelijk komt opdagen, zodat ze haar kostbare tijd niet aan haar verkwanseld. Na hun kennismaking heeft niemand meer iets gehoord van de achttienjarige Brabantse Sabine Hendrikx.

Zonder haar ouders een eind van huis op pad, als fanatiek kitesurfer is Terschelling voor haar the place to be. Hoe mooi is dit om te kunnen combineren met het verdienen van een zakcentje. Sabine verbleef geheel verzorgd tijdelijk in hostel de Stayokay en maakte de indruk er een leuke tijd van te willen maken, zodat ze ondertussen haar levenspad verder uit kon stippelen, wat voor haar een grote spirituele reis is. Totdat ze dus spoorloos verdween.

Waar is Bien gebleven? Niemand lijkt haar te missen en niemand lijkt zich druk te maken, behalve Carmen. Carmen zou Carmen niet zijn als ze zich er niet mee zou gaan bemoeien, ongeduldig en stronteigenwijs en aantrekkingskracht tot problemen passen bij haar. De dagen strijken voorbij en de politie maakt er een potje van en kamt met onderbezetting door zieken en Carmen kan het niet laten en gaat zelf op onderzoek uit en brengt zichzelf daarmee wederom in de problemen.

Wanneer er dan ook nog een lugubere vondst wordt gedaan, staat het eiland op zijn kop.
Is het Sabine?

Carmen Prins, niet alleen haar verhalen zijn mysterieus, zelfs haar persoon is mysterieus! Wie is Carmen Prins? Ik heb echt werkelijkwaar geen idee!
Vorig jaar verscheen Carmen Prins haar derde spannende roman Stille nacht, welke ik met veel plezier heb gelezen, daardoor keek ik uit naar haar nieuwe boek, dit keer een cosy crime. Vermist op Terschelling is het tweede verhaal wat ik van haar hand heb gelezen. Ik moet zeggen dat ik vind, over de eerste twee boeken kan ik dus niets zeggen, maar dat ik het idee heb dat ze gegroeid is als schrijfster tussen beide delen. Ik vond dit boek nog beter dan haar vorige, dus dat belooft wat voor haar volgende.
De verhaallijnen en karakters kennen een mooie opbouw. Carmen en haar gezin kennen we natuurlijk al uit de voorgaande delen. Ik vind het heel leuk hoe Prins telkens weer een nieuw verhaal weet te ontspruiten op het mooie Terschelling, met dezelfde personages en ons toch weer weet te verbazen. Met nieuwe personages en waar de hoofdpersonages toch weer verder worden uitgediept waardoor er nog meer diepgang ontstaat. De ouder wordende tweeling en hun onuitstaanbare pubergedragingen. De toenemende zorgen om haar dementerende vader die steeds meer laat merken dat hij toe is aan de volgende stap in zijn leven, het verzorgingshuis, maar hoe maak je die stap voor je bloedeigen vader?
Haar ex man Menno die weer terug is uit de VS en wel erg veel in haar buurt te vinden is, verwarring alom, wat komt hij doen? En een aanstaande herfstvakantie die ze eigenlijk helemaal niet kan gebruiken in verband met de drukte voor de catering van een bruiloft die ze gaat verzorgen. En dan een nieuwe stagiaire die direct al voor problemen zorgt. Carmen heeft een er een neusje voor, ze zou zichzelf niet zijn als ze het weer niet kan laten om haar neus in andermans zaken te stoppen, waardoor ze weer persoonlijk betrokken raakt en in allerlei rare toestanden verzeild raakt en waarin we zelfs nog een uitstapje maken naar het verleden. Kortom genoeg voedsel weer voor een nieuw meeslepend en spannend verhaal. Waarin Carmen uitstekend is geslaagd. De humor die aan het verhaal toe wordt gevoegd vind ik echt subliem. En Fred de hond is zo’n leuke aanvulling aan het verhaal.
Van begin tot het eind kent het verhaal een bepaalde snelheid en geheimzinnige dreiging die je in zijn greep weet te houden, waardoor je door blijft lezen. Richting het einde neemt Prins nog een spannend sprintje. Voel de kou en de kilte op het eiland en zoek mee naar de verdwenen Bien. Waar is ze gebleven en zou ze nog in leven zijn?

Met Vermist op Terschelling heeft Carmen Prins wederom een heerlijk meeslepend en spannend vermakelijk verhaal neergezet. Een geheimzinnige Cosy crime met dezelfde personages en hetzelfde eiland en toch een totaal ander verhaal. Spanning, humor, perikelen, die je van begin tot het eind in de raadselachtige greep van Terschelling weten te houden. Met mooi opgebouwde verhaallijnen en een nieuwe dimensie aan de al bekende personages en de introductie van verse karakters. Waarmee Carmen Prins laat zien dat ze gegroeid is als schrijfster. Ik kijk uit naar haar volgende boek.

'Vermist op Terschelling, heerlijk meeslepend spannend en vermakelijk verhaal. Geheimzinnige Cosy crime, dezelfde personages, hetzelfde eiland, totaal ander verhaal. Spanning, humor en perikelen die je van begin tot het eind in de raadselachtige greep van Terschelling houden. Waar is Bien? Aanrader!'

★★★★1/2

Meer recensies van Boekverslaafde